Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Muistutus: NutriAction2011-tulokset huomenna julki

Muistutus: NutriAction2011-tulokset huomenna julki

Julkaistu: 16.02.2011 klo 09:00
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

Millainen on kotihoidon asiakkaiden ravitsemustila Suomessa?

NutriAction2011 on Suomen ensimmäinen, usealla paikkakunnalla samanaikaisesti toteutettu kotihoidon asiakkaiden ravitsemustilaa kartoittava tutkimus.

Elintarviketieteiden tohtori Merja Suominen selvitti vuoden loppupuolella täydennysravintovalmisteita markkinoivan Nutricia Medical Oy:n toimeksiannosta kotihoidon asiakkaiden ravitsemustilaa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kotihoidon henkilökunnan kanssa Nokialla, Muuramessa, Laukaalla ja Karviaisessa. Tutkimuksessa kartoitettiin 630 asiakkaan ravitsemustilaa.

Keväällä 2008 vanhainkodeissa toteutetusta NutriAction-tutkimuksesta kävi ilmi, että suomalaisista vanhainkotiasukkaista noin kolmannes on vajaaravittuja. Vajaaravitsemusta esiintyi erityisesti potilailla, joilla on vaikeuksia syömisen kanssa. Helsingissä vuonna 2005 toteutettu kotisairaanhoidon asiakkaiden tutkimus paljasti, että 48 prosentilla asiakkaista on virheravitsemusriski (Helena Soini: Kotisairaanhoidon potilaiden ravitsemus, 2005). NutriAction2011 tarjoaa tuoretta tietoa kotihoidon asiakkaiden ravitsemustilasta.

Kutsumme toimituksenne edustajan lehdistölounaalle torstaina 17.2.2011 kello 11.00–12.00 Scandic Hotel Hotelli Marskiin, Mannerheimintie 10, Carl-kabinetti.

TILAISUUDEN OHJELMA

11.00 Avaus, toimitusjohtaja Päivi Pakarinen, Nutricia Medical Oy.
11.05 NutriAction 2011 tulokset, ETT Merja Suominen
11.25 Mikä neuvoksi kun ruoka ei maistu, johtava ravitsemussuunnitelija Ulla Siljamäki-Ojansuu, Tampereen yliopistollinen keskussairaala
11.45 Keskustelua

Tervetuloa!