Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Bästa rökfria arbetsplatsen 2014: Valtra Oy Ab

Artikel.
Publicerad: 13.05.2014 kl. 14:19
Utgivare: Savuton Suomi 2030

En intensiv dialog mellan ledningen och personalen samt engagemang och långsiktighet ledde till seger för Valtra Oy Ab i Suolahti i tävlingen Bästa rökfria arbetsplatsen. Valtra Oy Ab tillverkar lantbruksmaskiner. På andra plats kom ISS Palvelut Oy i Vanda som tillhandahåller fastighets- och lokaltjänster för företag. Trea blev Keskusautohalli Oy i Egentliga Finland. Bland de premierade fanns även Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS och Stora Ensos fabriker i Anjalankoski som fick ett personligt hedersomnämnande av prisdomaren. Tävlingens huvuddomare kommissionär Olli Rehn belönade vinnarna under seminariet Ett rökfritt Finland 2014 i Helsingfors.

Kommissionär Rehn tackade tävlingsdeltagarna för deras engagemang och för det goda samarbetet mellan ledningen och personalen. Han konstaterade när han delade ut prisen att en rökfri arbetsplats förbättrar ett företags verksamhetsförmåga och konkurrenskraft.

─ Rökfrihet minskar de anställdas risk att insjukna och förbättrar även arbetsplatsernas fysiska och psykiska atmosfär. Han betonade att en rökfri arbetsplats även kan vara en imagefråga och ett exempel för andra företag inom branschen.

Diplom 2014

1. pris Valtra Oy Ab

I Valtras arbete för rökfrihet syns engagemang och långsiktighet. Rökfriheten har stötts genom en fortgående dialog med de anställda och genom omfattande information som skötts på ett exemplariskt sätt.

2. pris ISS-Palvelut Oy

ISS har främjat rökfrihet långsiktigt och genom positiv uppmuntran. Stödet för rökfriheten har helhetsbetonat förenats med omsorgen om de anställdas hälsa och välmående.

3. pris Keskusautohalli Oy

Keskusautohalli har sporrande, djärvt och planenligt främjat arbetsgemenskapens rökfrihet och är en exemplarisk vägvisare för andra bilaffärer.

Hedersomnämnanden

Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt HNS

HNS har visat berömlig aktivitet för att främja rökfrihet. Vid HNS har man förstått hur det exempel som hälsovården ger förändrar patienternas och klienternas attityd.

Stora Enso

Stora Enso har främjat en berömlig helhetsbetonad aktivitet för att främja rökfrihet. Beslutet om rökfrihet fattades tillsammans och genomfördes med representanter för personalgrupperna. Rökfriheten har genom öppen information och uppmuntran blivit en del av den vanliga arbetskulturen.

Bilagor

Finland's ASH är en folkhälsoorganisation som grundades år 1989 för att utveckla tobakspolitiken.  För närvarande är ett viktigt föremål för arbetet att påverka alkoholpolitiken. Vi koordinerar Ett Rökfritt Finland 2040 -projekt.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki