Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Red Bull Music Academy esittää: H∆SHTAG$ 1. jakso – ”Don’t Call It #Alt-R&B”

Red Bull Music Academy esittää: H∆SHTAG$ 1. jakso – ”Don’t Call It #Alt-R&B”

Julkaistu: 30.01.2013 klo 09:35
Julkaisija: Red Bull

Uuden ohjelmasarjamme H∆SHTAG$ ensimmäistä osaa varten luomme katsauksen nyky-R&B:n tämänhetkiseen uuteen tulemiseen sekä joihinkin kyseisen musiikkityylin avainhenkilöistä nostaaksemme esiin kysymyksiä ”always on -aikakauden” genreihin liittyen. Miten internet on inspiroinut ja kiihottanut tätä uutta artistisukupolvea? Ovatko online-yhteisöt ja media luokitelleet tyylilajeja ja liikkeitä liian nopeasti? Mitä tulevaisuus tuo tullessaan R&B-genren monille eri osa-alueille? Aihetta pohtivat mm. How To Dress Well, (The Weekndin entinen toinen osapuoli) Jeremy ”Zodiac” Rose, Miguel, Rochelle Jordan, BadBadNotGood ja monet muut.

Ensiesitys keskiviikkona 30. tammikuuta, osoitteessa redbullmusicacademy.com.

Tietoa ohjelmasarjasta

Barokin ajan cembaloista digitaalisiin audiotyöasemiin ja varhaisista merirosvoradioista mp3:siin – teknologia on kautta aikain muovannut musiikin eri soundeja ja tyylejä. Mutta mitä tapahtuu kun musiikki kasvaa ulos aineellisesta maailmasta? Koska YouTuben soittolistoista, Soundcloud-linkeistä ja Tumblr-meemeistä on tulossa ns. tavallista kauraa, mitä tapahtuu sitten kun internet tulee täysi-ikäiseksi – niin kuin tulee sellainen muusikkosukupolvikin, joka on varttunut kokonaan ”online”?

H∆SHTAG$-sarja koostuu minidokumenttiohjelmista, jossa painitaan edellä mainittujen kysymysten parissa, liikutaan URL:stä IRL:ään ja kohdistetaan valokeila digitaalisesta eetteristä nousevaan äärimmäisen kiehtovaan musiikkiin. Ohjelmasarjassa otetaan huomioon, että internet ei ole enää mikään ”vanhan” sisällön ”uusi” levityskanava, vaan siitä on tullut keskeinen osa jokapäiväistä elämäämme – vaikuttaen paitsi siihen miten musiikkia kulutetaan myös siihen millä tavalla musiikista keskustellaan ja ennen kaikkea siihen miltä musiikki kuulostaa.

Tässä eksklusiivisessa ohjelmasarjassa Red Bull Music Academy nostaa esiin internetin innoittaman popin moninaiset osa-alueet. Teemat vaihtuvat vaihtoehto-R&B:stä cloud räppiin ja UK bass:iin. Ovatko nämä käsitteet olemassa vain meta-muodossa? Kysymme tunnetuilta artisteilta mitä mieltä he ovat kyseisistä (hash-)tageistä ja mikä on niiden kulttuurinen merkitys? Ohjelmasarjassa paneudutaan siihen, kuinka musiikki ei tänä päivänä ole staattista, järkälemäistä eikä yhdessä osassa annosteltua – vaan jatkuvasti kehittyvien identiteettien kautta jatkuvasti uudelleenjäsenneltyä.

Lisäksi jokaisessa jaksossa on mukana kommentaattoreita johtavista blogeista ja keskustelufoorumeista – niistä jotka auttavat muovaamaan nykypäivän musiikkikulttuuria niin kuin olemme oppimassa sen tuntemaan.

H∆SHTAG$ striimataan osoitteessa redbullmusicacademy.com tammikuun lopusta alkaen ja se jatkuu läpi maaliskuun alun.

Niin kuin aina, Red Bull Music Academy ylläpitää netin parhaimmistoon lukeutuvaa musiikkisisältöä. Selaa redbullmusicacademy.com -saitilla satoja eksklusiivisia opetusvideoita, syvällisiä artikkeleita ja tapahtumatietoja. Klikkaa auki rbmaradio.com niin valittavanasi on tuhansia mixejä, haastatteluja ja soittolistoja niin musiikkilegendoilta kuin tämän päivän huippu musiikintekijöiltäkin.

www.redbullmusicacademy.com
www.rbmaradio.com
www.facebook.com/redbullmusicacademy
twitter.com/rbma