Etusivu » Tiedotteet » Työelämä » Valtion virastotalo Turussa peruskorjataan moderniksi työympäristöksi

Senaatti-kiinteistöt

Valtion virastotalo Turussa peruskorjataan moderniksi työympäristöksi

Julkaistu: 13.09.2012 klo 13:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Tiedote ja kutsu tiedotusvälineiden edustajille

Valtion virastotalo Turussa Aurajoen kulttuurimaisemassa sai kuparijulkisivuunsa aiempaa ehomman pinnan vuonna 2009. Senaatti-kiinteistöjen aloittamat peruskorjaustyöt rakennuksen sisäpuolella ovat parhaillaan työn alla. Korjaus- ja muutostyöt tehdään kolmessa vaiheessa, ja toisen vaiheen tilat on käyttöönotettavissa lokakuussa.

Peruskorjauksen harjannostajaisia vietetään 13.9.2012. Toivotamme tiedotusvälineiden edustajat tervetulleiksi tutustumaan tiloihin. Tilaisuus alkaa klo 13.00 esittelykierroksella ja perinteistä harjannostajaisjuhlaa vietetään klo 14 alkaen. Osoite on Itsenäisyydenaukio 2, Turku.

Virastotalo on valmistunut 1967. Aiemmin on uusittu rakennuksen kuparipeltipintaiset julkisivut ja ikkunat betonikuoreen asti sekä lisätty lämmöneristystä. Sisäpuoliset korjaus-, uusimis- ja muutostyöt ovat alkaneet kesällä 2011, ja työt saadaan valmiiksi keväällä 2013. Korjaus- ja muutostöiden jälkeen rakennus on entistä tiiviimpi, terveellinen ja turvallinen sekä muuntojoustava, nykyaikaiset työympäristövaatimukset täyttävä.

Virastotalon ovat alun perin suunnitelleet arkkitehdit R-V Luukkonen ja Helmer Stenroos. Rakennuksessa on kaikkiaan 27 600 neliömetriä. Talo on etupäässä valtionhallinnon toimijoiden käytössä, ja virastotalossa työskentelee ensi keväänä noin 700 henkilöä. Lounais-Suomen aluehallintoviraston lisäksi talossa toimii vuonna 2013 muun muassa Varsinais-Suomen ELY-keskus, Varsinais-Suomen maanmittaustoimisto ja Valtiontalouden tarkastusvirasto sekä kymmenkunta muuta pienempää toimijaa.

Peruskorjauksen suunnittelusta vastaa Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy. Pääurakoitsijana toimii Rakennustoimisto Laamo Oy.

Senaatti-kiinteistöt, Länsi-Suomen alue, aluepäällikkö Riitta Kirjavainen, Senaatti-kiinteistöt, p. 0205 811 428. s-posti: riitta.kirjavainen(at)senaatti.fi

Liitteessä on Virastotalon harjannostajaisesite, jossa on taustatietoa korjaushankkeesta.

Osapuolet

Rakennuttaja                      Senaatti-kiinteistöt

Käyttäjä                              Rakennuksessa on vuokralaisina valtion toimijoita, mm. Lounais-Suomen AVI, Varsinais-Suomen ELY, Varsinais-Suomen maanmittaustoimisto ja Valtiontalouden tarkastusvirasto.

Konsultit ja suunnittelijat

Rakennuttajakonsultti        Iss Proko Oy

Arkkitehtisuunnittelu         Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy,
pääsuunnittelija                Timo Jeskanen