Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Venäläisyhtiön kylpylähotelli uhkaa Kolin kansallismaisemaa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Venäläisyhtiön kylpylähotelli uhkaa Kolin kansallismaisemaa

Julkaistu: 02.10.2013 klo 16:15
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto, sen Pohjois-Karjalan luonnonsuojelupiiri sekä Lieksan luonnonystävät vastustavat Lieksan kaupungin Kolille esittämää kaavamuutosta. Se mahdollistaisi kylpylähotellin massiivisen rakennushankkeen, joka aiheuttaisi huomattavan maisemavaurion Ukko-Kolilta avautuvan klassisen kansallismaiseman keskeiselle alueelle.

Koli on yksi Suomen itsenäisyyden 75-vuotisjuhlallisuuksien yhteydessä nimetyistä kansallismaisemistamme. Kolista todettiin tuolloin: "Kolin vaarat ja niiltä aukeava Pielisen vesimaisema on ehkä tunnetuin luonnonnähtävyytemme. Karelianismin kaudella taiteilijoiden paljon kuvaama Koli kohosi kansallisesti arvokkaaksi tunnuskuvaksi."

Esitetty asemakaavamuutos lisäisi hotellirakennuksen kerrosalaa kaksi ja puolikertaiseksi nykyisen kaavan sallimasta ja sijoittaisi kookkaan hotellirakennuksen nykyisen asemakaavan viheralueelle.

Luonnonsuojeluliitto muistuttaa, että hotelli on mahdollista rakentaa nykyisen asemakaavan mukaisesti maisemassa katveiselle alueelle Purnuniemellä. Hanketta perustellaan yhteydellä saman venäläisen Zander Port -yhtiön keskeneräiseen kylpylärakennukseen. Sekin on rakennettu asemakaavamuutoksella siirrettyyn rakennuspaikkaan. Kyseinen kylpylärakennus jo sinällään on paha ja valitettava maisemavaurio, jota uusi hotelli olennaisesti pahentaisi.

Liiton mielestä maisemallisesti haitallisesta kaavamuutoshankkeesta pidättäytyminen ei estäisi todellisuudessa hotellihankkeen toteuttamista. Myös yhteys hotellin ja kylpylän välillä voidaan toteuttaa muulla tavoin kuin tien yli kulkevan katetun sillan avulla.

"Kolin aarretta on varjeltava nakertamiselta. Vastuu tästä on meillä kaikilla suomalaisilla ja varsinkin tässä tapauksessa Lieksan kaupungilla", sanoo SLL:n hallituksen jäsen Heikki Simola Joensuusta.

Heikki Simola, puh. 050-566 0640

Liitteenä SLL:n lausunto Kolin kaavamuutoksesta 1.10.2013 Lieksan kaupungille (PDF)

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto