Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Vaihtaako vai eikö vaihtaa? Näkökulmia renkaisiin ympäristön ja turvallisuuden kannalta

Trafi

Julkaistu: 20.03.2015 klo 11:42
Julkaisija: Trafi

Jokakeväinen keskustelu nastojen ja kitkojen paremmuudesta, kesärenkaiden vaihtamisen oikeasta ajankohdasta ja katupölystä on jälleen käynnissä.

Koska on oikea hetki vaihtaa kesärenkaisiin? Rouhiiko autoni jo turhaa tietä vai onko takatalvi tulossa? Miten katupölylle altistuminen vaikuttaa terveyteemme? Trafin liikenneturvallisuuden ja ympäristön asiantuntijat Jussi Pohjonen ja Outi Ampuja keskustelevat aiheesta Trafin uudessa videoblogissa.

Pohjonen ja Ampuja pohtivat asiaa erityisesti kuluneen talven ominaispiirteiden näkökulmasta, talvirenkaiden tarpeen ja ilmanlaadun kannalta, kun katupöly ratisee hampaissa asti.

"Hankala tämä renkaidenvaihtoasia, kun Suomi on niin suuri maa ja jossain päin on vielä ihan täydet talvirengaskelit. Yhtä ainoaa oikeaa päivää ei pysty sanomaan, koska ne renkaat pitäisi vaihtaa", toteaa Pohjonen.

"Ehkä sellaisissa talouksissa, jossa on kaksi autoa, voisi todella pohtia, jos toisella autolla ajetaan vain kaupungissa, että siihen hankittaisiin talveksi kitkarenkaat, ettei olisi niin paljoa mukana pöllyttämässä", vinkkaa Ampuja.

Katso videoblogi: www.youtube.com/watch?v=YziGx6T_6GE

Talvirenkaiden käyttöpakko on joulu-, tammi- ja helmikuussa. Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta toista pääsiäispäivää seuraavaan maanantaihin tai aina sään ja kelin niin edellyttäessä.

johtava asiantuntija Jussi Pohjonen, p. 029 5345 310, jussi.pohjonen(at)trafi.fi, twitterissä @JussiPohjonen
erityisasiantuntija Outi Ampuja, p. 029 534 5276, outi.ampuja(at)trafi.fi, twitterissä @OutiAmpuja

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon