Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Vaarallisia ftlaattipehmittimiä edelleen käytössä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Vaarallisia ftlaattipehmittimiä edelleen käytössä

Julkaistu: 13.09.2013 klo 14:45
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kannattaa ftalaattien täyskieltoa. Muovin pehmittämiseen käytettävät ftalaatit ovat vaaraksi ihmiselle ja muulle luonnolle.

Euroopan kemikaalivirasto on saanut valmiiksi tieteellisen riskinarvion kahdesta PVC-muovin ftalaattipehmittimestä (DINP ja DIDP). Se on päättänyt suositella niiden käyttökiellon jatkamista sellaisissa pienten lasten hoitotarvikkeissa ja leluissa, jotka voivat joutua lapsen suuhun. Ftalaatteja kertyy, paitsi ihmiseen, myös muihin eliöihin.

Markkinoilla on kuitenkin vielä useita muita ftalaatteja, joita epäillään hormonitoimintaa häiritseviksi. Ne voivat heikentää maksan ja munuaisten toimintaa. Osan käyttöä jatketaan edelleen rajoituksetta.

"Toivomme ftalaattien korvaamista sellaisilla aineilla, jotka eivät pehmennä ihmisten ja eläinten terveyttä. Kemikaaliviranomaisten pitää olla vaarallisia ftalaattipehmittimiä vastaan kovia", sanoo Pertti Sundqvist. Hän on Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin puheenjohtaja ja European Environmental Bureaun kemikaaliryhmän jäsen.

Ftalaatteja on, paitsi lastentarvikkeissa, myös monissa pintamateriaaleissa ja kodin esineissä. Nämä kemikaalit voivat vaurioittaa lapsen luonnollista kehitystä.

Ftalaatteja sisältävä PVC on helposti korvattavissa muilla muovimateriaaleilla.

- Pertti Sundqvist, Suomen luonnonsuojeluliiton Uudenmaan piirin puheenjohtaja, puhelin 050 432 8281

- Euroopan kemikaaliviraston riskinarvio:

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto