Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Uhanalaistuvan metsähanhen metsästys vaarantaa lajin tulevaisuuden

Suomen luonnonsuojeluliitto

Uhanalaistuvan metsähanhen metsästys vaarantaa lajin tulevaisuuden

Julkaistu: 24.07.2013 klo 07:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Maa- ja metsätalousministeriö esittää rajoituksia metsähanhen metsästykseen syksystä alkaen. Luonnonsuojeluliitto vaatii vähentyneen lajin rauhoittamista kokonaan.

"Rajoitukset ovat riittämättömiä. Metsästys täytyy kieltää kokonaan ja koko maassa kunnes metsähanhien määrä saadaan nousemaan kestävälle tasolle", Luonnonsuojeluliiton johtava asiantuntija Ilpo Kuronen sanoo.

Metsästyslain mukaan metsästystä on harjoitettava kestävän käytön periaatteiden mukaisesti ja siten, että riistaeläinkannat eivät vaarannu.

"Metsähanhikanta on laskenut viime vuosikymmeninä. On selvää, että parin tuhannen pesivän metsähanhiparin kanta ei kestä metsästystä", Kuronen sanoo.

Maa- ja metsätalousministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle asetusluonnoksen, jonka mukaan metsähanhen metsästyskauden aloitusta siirrettäisiin myöhemmäksi. Metsästys alkaisi maan eri osissa porrastetusti 1.9. ja 10.10. välisenä aikana. Asetusehdotuksen tavoitteena on vähentää kantaan kohdistuvaa metsästyspainetta sekä pesimäalueilla että muuton aikaisilla levähdysalueilla.

Kannan vähenemisen syyksi on esitetty metsästyksen lisäksi pesimäympäristöjen muutoksia kuten ojituksia ja turvetuotantoa. Pesimäaikanaan arka metsähanhi elää soilla ja vetisillä metsäalueilla.

"Maa- ja metsätalousministeriön tulee metsästyksen kieltämisen lisäksi edistää soiden suojelua ja ojitettujen soiden ennallistamista," Kuronen toteaa.

Suomen kannan suuruudeksi arvioidaan 1700–2500. Viime vuonna saaliiksi saatiin 3900 yksilöä, joista osa on Venäjältä muuttavia tundrametsähanhia. Metsähanhia on kahta alalajia. Suomen pesivä kanta on pääosin taigametsähanhea. Sen tärkeimpiä pesimäalueita ovat Suomessa Keski-Lappi ja Pohjois-Pohjanmaa. Tundrametsähanhi pesii taas valtaosin Pohjois-Venäjällä.

• Luonnonsuojeluliiton johtava asiantuntija Ilpo Kuronen, p. 0400 153 133

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Liisa Hulkko, toimitussihteeri
Suomen luonnonsuojeluliitto