Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Trafi muistuttaa desinfiointikaasuja sisältävien konttien oikeasta käsittelystä

Trafi

Trafi muistuttaa desinfiointikaasuja sisältävien konttien oikeasta käsittelystä

Julkaistu: 21.12.2011 klo 11:08
Julkaisija: Trafi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi muistuttaa meritse Suomen satamiin saapuvien desinfiointikaasuja sisältävien konttien eli lastinkuljetusyksiköiden oikeasta käsittelystä. Konteissa desinfiointikaasuina käytettävät aineet ovat voimakkaita myrkkyjä. Huolimaton ja määräysten vastainen toiminta aiheuttaa terveysriskin sekä satamassa että edelleen kuljetusketjun henkilöstölle. Turvallinen lastinkuljetus ja käsittely on kaikkien etu.

Kansainväliset säädökset antavat yksityiskohtaiset määräykset konttien turvalliseen kaasulla desinfiointiin. Kontit on aina merkittävä varoitusmerkillä ja asiakirjoista pitää käydä ilmi mm. desinfiointikaasun laatu ja määrä. Konttien tuuletus ja desinfiointikaasun jäämien hävittäminen tulee toteuttaa hallitusti. Henkilöstön koulutus ja eri osapuolten vastuut ovat avainasemassa.

Kaasuja käytetään estämään lastin vahingoittumista

Maamme satamiin saapuu desinfiointikaasulla käsiteltyjä lastinkuljetusyksiköitä (nk. ”kaasutetut kontit”); tyypillisiä lasteja ovat esimerkiksi Etelä-Amerikasta saapuvat puutarhakalusteet tai kaukoidästä tulevat tekstiilit ja jalkineet. Kontit eivät yleensä sisällä lastina varsinaisia vaarallisia aineita, mutta kuuluvat vaarallisten aineiden kuljetussäädösten piiriin käytetyn desinfiointikaasun vuoksi.

Lastaussatamassa lisätään lastinkuljetusyksikköön torjunta-aineeksi desinfiointikaasua, jotta vältyttäisiin hyönteisten, jyrsijöiden ja muiden ei-toivottujen eliöiden aiheuttamista lastivahingoista merimatkan aikana sekä konttiin pesiytyneiden haitallisten eliöiden rantautuminen mahdollisine taudinaiheuttajineen purkaussatamasta maihin.

Fosfiinin tunnistaa hajusta

Kansainvälisessä meriliikenteessä yleisimmät desinfiointikaasut ovat fosfiini (vetyfosfidi, fosforitrihydridi) ja metyylibromidi. Fosfiini voidaan lisätä konttiin kiinteinä ja helppokäyttöisinä alumiini- tai magnesiumfosfidipelletteinä esimerkiksi verkkopusseissa. Merimatkan aikana kiinteät fosfidipelletit reagoivat ilman kosteuden kanssa vapauttaen fosfiinikaasua. Fosfiinilla on epämiellyttävä haju, jossa voi tunnistaa pilaantuneen kalan ja valkosipulin löyhkää.

Kansainväliset määräykset ja ohjeet

Kaasulla desinfioiduista yksiköistä on säädetty merenkulun kansainvälisessä pakattujen vaarallisten aineiden kuljetusten määräyskokoelmassa IMDG-koodissa. Vuoden 2012 alusta pakollisesti sovellettavassa IMDG-koodin muutossarjassa 35-10 uuteen lukuun 5.5. on keskitetysti koottu kaasulla desinfioitua lastinkuljetusyksikköä (UN 3359 FUMIGATED CARGO TRANPORT UNIT/ KAASULLA DESINFIOINTU LASTINKULJETUSYKSIKKÖ) koskevat määräykset. Vastaavat määräykset sisältyvät myös kansainvälisiin vaarallisten aineiden tie- ja rautatiekuljetusmääräysten (ADR-sopimus ja COTIF-sopimuksen RID-määräykset) lukuun 5.5.

Lisäksi Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on antanut tarkempia ohjeita kiertokirjeessään MSC.1/Circ.1361 ”Revised recommendations on the safe use of pesticides in ships applicable to the fumigation of cargo transport units” .

Lisätietoja
merenkulun ylitarkastaja Jyrki Vähätalo, puh. 020 618 6470, jyrki.vahatalo(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon