Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Susikanta kasvoi edelleen – metsästystä tehostettava

Suomen Metsästäjäliitto – Finlands Jägarförbund

Susikanta kasvoi edelleen – metsästystä tehostettava

Julkaistu: 16.03.2016 klo 12:58
Julkaisija: Suomen Metsästäjäliitto – Finlands Jägarförbund

Luonnonvarakeskuksen julkaisema suden kanta-arvio osoittaa, että  Suomen susikanta kasvaa edelleen. Luken mukaan Suomessa on 37-39 susilaumaa, kun laumoja oli viime vuonna 35 kappaletta. Tämän lisäksi susipareja on 16.

Kannanhoidollisessa metsästyksessä saatiin saaliiksi 43 sutta. Tämän lisäksi on poliisin päätöksillä poistettu lukuisia häirikkösusia. Riistakeskus on myös myöntänyt vahinkoperusteisia lupia metsästyskauden ulkopuolella. Susia kuolee myös liikenteessä, mikä myös kertoo susikannan kasvusta.

Kaikkiaan Suomen susikannasta on poistunut Luken mukaan noin neljännes. Laitoksen mukaan kokonaispoistuma voi susikannasta olla 30 prosenttia ilman kannan vähenemistä. Nyt susien kokonaispoistuma on jäänyt tämän alle. Suomen susikanta ylittää tällä hetkellä huomattavasti kannanhoitosuunnitelmassa määritellyn tason, joka on 25 laumaa.

Suden kannanhoidollinen metsästys onnistui erittäin hyvin ja sitä tulee jatkaa myös tulevalla metsästyskaudella. Susikannan kasvu on hidastunut, mutta kasvu jatkuu edelleen. Metsästäjäliitto katsoo, että susikannan kasvu on nyt pysäytettävä. Tämän vuoksi suden metsästystä tulee tehostaa huomattavasti koko maassa tulevalla metsästyskaudella.

Metsästäjäliitto on Suomen vanhin ja suurin metsästäjien edunvalvoja. Jäseninämme on jo yli 2 700 metsästysseuraa ja niiden 160 000 metsästäjää. Lue lisää Metsästäjäliiton kotisivuilta