Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Suomen luonnonsuojeluliitto: Ydinvoimaloiden rakennusluvat voidaan vielä evätä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto: Ydinvoimaloiden rakennusluvat voidaan vielä evätä

Julkaistu: 26.05.2011 klo 14:06
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto muistuttaa Fennovoiman ja TVO:n ydinvoimaloiden rakentamislupien tulevan nyt neuvoteltavan hallituksen päätettäväksi. Liitto vaatii asian nostamista esille hallitusohjelmassa. Ydinenergialain mukaan päätöksen ydinvoimaloiden rakentamisluvasta tekee hallitus. Lain mukaan hallitus voi jättää luvan myöntämättä niin halutessaan. Eduskuntaan asia ei tule enää käsiteltäväksi.

"Saksassa pohditaan viimeisten ydinvoimaloiden sulkemista vuoteen 2021 mennessä ja Sveitsissä on juuri tehty päätös kaikkien voimaloiden sulkemisesta vuoteen 2034 mennessä. On kummallista, jos hallituksen asialistalle joka tapauksessa tulevat rakentamisluvat eivät nouse keskusteluissa lainkaan esiin. Fukushiman ydinonnettomuuden tulisi näkyä päätöksenteossa", sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton ympäristönsuojelupäällikkö Jouni Nissinen.

Hallitusneuvotteluissa olevista puolueista Vasemmistoliitto on ilmoittanut lähtevänsä mukaan hallitukseen, joka "toteuttaa kunnianhimoisia päästövähennyksiä lainsäädännöllä ilman lisäydinvoimaa". Vihreät on ilmoittanut kynnyskysymyksekseen vain uusien periaatelupien hylkäämisen. Vaalien alla Vihreät kuitenkin kampanjoi näyttävästi ydinvoiman vastaisesti. Myös useat muiden puolueiden kansanedustajat ilmoittivat ennen vaaleja vastustavansa lisäydinvoiman rakentamista.

"Ydinvoimaa ennen vaaleja vastustaneiden kansanedustajien tulee kantaa vastuuta ja vaikuttaa hallitusohjelmaan", toteaa Nissinen.

Ympäristönsuojelupäällikkö Jouni Nissinen, puh. 040 828 1881