Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Suomalaiset luontojärjestöt avustivat Venäjän uusimman kansallispuiston perustamisessa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 28.02.2013 klo 19:32
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Venäjän hallitus perusti 26.2. yli 2000 neliökilometrin laajuisen kansallispuiston Arkangelin Äänisen niemimaalle. Suomalaiset luontojärjestöt tukivat suojelun suunnittelua ja ympäristövalistusta.

Uuden kansallispuiston alue on yksi Euroopan luonnontilaisimpia ja laajimpia metsäerämaita. Oulun korkeudella, alle kolmen sadan kilometrin päässä Suomen rajalta sijaitseva kansallispuisto on kooltaan lähes Lemmenjoen kansallispuiston kokoinen. Lemmenjoki on maamme suurin kansallispuisto.

Äänisen niemimaan kansallispuisto tuo merkittävän lisän taigametsien suojeluun. Se on Suomenkin yli muuttavien arktisten muuttolintujen levähdyspaikka. Alueen vesistöt ovat lohikalojen merkittäviä kutupaikkoja ja niissä elää harvinaisia jokihelmisimpukoita. Kansallispuiston perustaminen tukee myös paikallisen pomoriväestön perinteisten elinkeinojen säilymistä.

”Äänisen niemimaata on kaavailtu suojeluun yli 15 vuoden ajan, ja aivan viime vuosiin saakka erämaata ovat uhanneet avohakkuut ja tienteko. Venäjän hallituksen päätös osoittaa, että luonnonsuojeluasiat edistyvät Venäjällä vuosien tauon jälkeen”, arvioi Suomen luonnonsuojeluliiton Venäjä-koordinaattori Olli Turunen.

Merkittävä sysäys alueen suojelulle saatiin, kun suomalaiset ja venäläiset luonnonsuojelujärjestöt saivat 2000-luvun alussa suomalaiset metsäyhtiöt sitoutumaan siihen, että ne eivät osta puuta suojelunarvoisilta alueilta Venäjältä. Suomalaisten esimerkistä myös muut, kuten hollantilaiset sahatavaran ostajat ryhtyivät vaatimaan venäläisiltä puuntoimittajilta arvoalueiden jättämistä hakkuiden ulkopuolella. Kun metsiä hakannut venäläisyhtiökin oli valmis kompromissin kautta tukemaan suojelua, kansallispuistoesitys eteni paremmin hallinnossa.

Vuonna 2010 Luonto-Liiton ja paikallisen Aetes-järjestön luontoleirillä nuoret tekivät Suomen luonnonsuojeluliiton ja paikallisen WWF:n asiantuntijoiden avustuksella yli 15 kilometrin mittaisen luontopolun. Suomen ulkoministeriö, Suomen ympäristökeskus ja EU:n nuoriso-ohjelma ”Youth in Action” rahoittivat hanketta. Polku toteutettiin palvelemaan erityisesti matkailijoita.

”Yhdessä tehty luontopolku kulkee juuri perustetun kansallispuiston sisällä ja tarjoaa erinomaisen näyteikkunan alueen upeaan luontoon”, kertoo työhön osallistunut Venäjä-koordinaattori Birthe Weijola Luonto-Liitosta.

Olli Turunen, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 040-755 3815, olli.turunen@sll.fi

Birthe Weijola, Luonto-Liitto, puh. 050-3239037, birthe.weijola@luontoliitto.fi

Äänisen niemimaan luontopolkuopas (suomenkielinen versio):

Luonto-Liiton tiedote luontopolusta 15.6.2011:

Liitteenä maksuton kuva viestimien käyttöön Äänisen niemimaalta. Kuvaaja Anna Ushakova.

--
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, SLL, puh. 050-564 2283, matti.nieminen@sll.fi, www.sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto (SLL) on maamme suurin ympäristöjärjestö. Sen toiminta kattaa koko maan Ahvenanmaata lukuunottamatta.