Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Saukkohavaintoja kertynyt jo reilusti yli 100

Saukkohavaintoja kertynyt jo reilusti yli 100

Julkaistu: 23.02.2009 klo 12:07
Julkaisija:

Kansalaisten tekemiä saukkohavaintoja on ilmoitettu Uudenmaan ympäristökeskukselle vajaan kahden viikon aikana yli sata. Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan alueelta kerätyt havainnot ovat jakaantuneet varsin tasaisesti koko alueelle. Havaintoja on tullut sekä saukkoemosta pentujen kanssa että auton alle jääneestä saukosta.

Viisi vuotta sitten tehdyssä edellisessä Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan aluetta koskevassa saukkokannan arviossa oli käytettävissä Uudenmaan riistanhoitopiirin aineisto sekä kansalaisten tekemät havainnot ja ympäristökeskuksen omat virtavesien kunnostushankkeisiin liittyvät saukkoinventoinnit. Tuolloin arvioitiin saukkojen minimikannaksi 110-120 yksilöä.

Saukkohavaintojen perusteella ei ole perustettu luonnonsuojelualueita eikä ole tarkoituskaan perustaa luonnonsuojelualueita eikä muutenkaan rajoittaa rantarakentamista. Havaintojen avulla on kuitenkin säästetty huomattavasti virkamiesten työaikaa ja vältetty saukkojen tärkeiden elinpaikkojen tuhoutuminen virtavesien kunnostuksissa. Siltojen ja rumpujen uusimisen yhteydessä on rakennettu uusia korvaavia levähdyspaikkoja saukoille ja ne on otettu hyvin käyttöön.

Kansalaiset voivat lähettää edelleen tietoja saukkohavainnoista  (kuka, mitä, missä ja milloin havainnut) Arto Pummilalle sähköpostilla (arto.pummila@ymparisto.fi) tai kirjeitse osoitteella Saukkohavainto, Uudenmaan ympäristökeskus, PL 36, 00521 HELSINKI.

Saukon jäljet (jpg 41 Kb)(Jiri Grönroos),
Saukko (jpg 343Kb) (Jakob Henriksson)
Saukon liukujalki (jpg 1866)(Arto Pummila)

Tarkastaja Arto Pummila, Uudenmaan ympäristökeskus, p. 040 5328789