Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Pönttölintuja bongataan viikonloppuna

BirdLife Suomi ry

Pönttölintuja bongataan viikonloppuna

Julkaistu: 06.06.2013 klo 14:48
Julkaisija: BirdLife Suomi ry

BirdLife Suomi muistuttaa, että tulevana viikonloppuna 8.–9.6. järjestetään ensi kertaa Pönttöbongaus. Uuden tapahtuman tavoitteena on kerätä tietoa pönttölinnuista ja niiden pesinnästä sekä lisätä kiinnostusta lähiympäristön lintujen seurantaan. Osallistujilta kysytään, paljonko ja millaisia linnunpönttöjä tarkkailupaikalla on sekä mitä lajeja pöntöissä pesii tai on tänä vuonna pesinyt.

BirdLife Suomi odottaa havaintojen kertovan myös pesinnän ajoittumisesta eri puolilla maata. Esimerkiksi Etelä-Suomessa kottaraiset ovat jo lähteneet useimmista pesistä, tali- ja sinitiaisilla on poikaset ja kirjosiepoilla munat. Tosin aikainen kirjosieppo yllätti Hämeenlinnan Tuuloksessa, jossa pihapöntössä oli jo viime viikonloppuna pienet poikaset.

Havainnot pönttölinnuista voi ilmoittaa osoitteessa www.ponttobongaus.fi. Osallistujien kesken arvotaan lintuaiheisia palkintoja. Pönttöbongauksen tulokset päivittyvät tapahtuman aikana BirdLife Suomen sivuille.

BirdLife korostaa, että pönttölintuja on tarkkailtava lintuja häiritsemättä. Pönttöihin ei pidä kurkkia tai pönttöjä avata.

OSALLISTUMISOHJEET

Pönttöbongaukseen voi osallistua kuka tahansa ja missä tahansa Suomessa. Lintujen tarkkailupaikka voi olla esimerkiksi piha, tontti tai kesämökki. Pönttöbongaukseen ei tarvitse erikseen ilmoittautua eikä tapahtumassa ole osallistumismaksua.

Ilmoita havaintosi BirdLifelle verkkolomakkeella sivulla www.ponttobongaus.fi. Lomakkeella voi ilmoittaa tietoja havaintopaikasta, siellä olevista linnunpöntöistä, pöntöissä pesivistä lajeista ja niiden pesinnän etenemisestä. Tarkemmat ohjeet ovat tapahtuman verkkosivulla.

Havainnot voi ilmoittaa myös postikortilla osoitteella BirdLife Suomi / Pönttöbongaus, Annankatu 29 A 16, 00100 Helsinki. Postikortissa ilmoitetaan, paljonko havaintopaikalla on linnunpönttöjä ja mitä niissä pesii (esim. 8 pönttöä, kirjosieppo 2, talitiainen 1). Merkitse korttiin lisäksi osoitteesi ja havaintopaikan osoite sekä osallistujien määrä.

Havainnot pyydetään ilmoittamaan viimeistään sunnuntaina 16.6.

---

Tiedotteen lintulajit ruotsiksi: stare (kottarainen), talgoxe (talitiainen), blåmes (sinitiainen), svartvit flugsnappare (kirjosieppo)

VALOKUVIA vapaasti julkaistavaksi uutisen yhteydessä: http://www.birdlife.fi/tiedotteet/pob.shtml

Pönttöbongaus-verkkosivut: www.ponttobongaus.fi

Vinkkejä yleisimpien pönttölintujemme tunnistamiseen: http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/ponttolinnut.shtml

Linnunpönttöjen rakennusohjeet: http://www.birdlife.fi/linnunponttojen_rakennusohjeet.shtml

suojeluasiantuntija Tero Toivanen, p. 040 702 8633

BirdLife Suomi ry

BirdLife Suomi on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
BirdLife Suomi on osa BirdLife Internationalia, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen yhteenliittymä.