Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 2.3.2009

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 2.3.2009

Julkaistu: 02.03.2009 klo 13:02
Julkaisija:

Kallaveden vedenpinta on Itkonniemen asteikolla NN+ 81,66 m, mikä on 22 cm yli ajankohdan pitkäaikaisen keskiarvon. Vedenpinta on laskenut helmikuun aikana 10 cm ja laskun odotetaan jatkuvan maaliskuussa.

Kallavesi

Unnukka ja Haukivesi

Kallaveden ja Unnukan välinen korkeusero on 40 cm. Unnukan  vedenpinta on lupaehtojen mukaisen ylärajan tuntumassa. Kallaveden vedenkorkeudesta johtuen Unnukan läpi virtaava vesimäärä on edelleen yli ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon.

Varkauden alapuolella likimain Saimaan tasossa oleva Haukivesi on 75 cm yli ajankohdan pitkäaikaisen keskiarvon.  Haukiveden pinta on kääntynyt laskuun helmikuun alussa. Nyt pinta on 11 cm alempana ja laskun odotetaan jatkuvan maaliskuussa.

Iisalmen ja Nilsiän reitin säännöstellyt järvet

Iisalmen reitin järvet ovat talvikorkeuksissaan. Poroveden ja Onkiveden pintoja laskettiin helmikuun aikana noin 20 cm. Säännöstelylupa edellyttää jokseenkin samanlaisen pinnanlaskun jatkuvan maaliskuussa. Juoksutukset ovat olleet ajankohdan keskiarvoa suurempia koko helmikuun ajan, jatkossa lämpötiloilla on ratkaiseva vaikutus juoksutusmääriin.

Nilsiän reitillä Syvärin ja Vuotjärven vedenpintojen laskusta ei ole tullut havaintoja ympäristöhallinnon tietojärjestelmään.  Vesistömallin mukaan pinnat ovat laskeneet keskimääräisillä juoksutuksilla 30 – 50 cm. Säännöstelyluvan ylärajat laskevat maaliskuussa Syvärillä 90 cm ja Vuotjärvellä 60 cm.

Rautalammin reitin järvet

Rautalammin reitin järvistä Iisvesi ja Pielavesi ovat molemmat laskeneet helmikuussa 11 cm. Maaliskuun aikana odotetaan saman suuntauksen jatkuvan.

Pohjavesivarastot keskimääräistä suuremmat

Viimeaikainen kehitys pohjavesivarastoissakin on ollut laskeva, mutta taso on edelleen korkea. Vesivarastot ovat kaivon käyttäjän kannalta hyvät.

Lumi- ja jäätilanne

Jäänpaksuudet Pohjois-Savon havaintopaikoilla ovat noin 40 cm, mikä on noin 10 cm keskimääräistä vähemmän. Jäänpaksuus vaihtelee eri järvillä ja samankin järven eri kohdissa mm. virtausten vaikutuksesta.

Rautavaaran seudulla on Pohjois-Savon suurimmat lumen vesiarvot noin 120 mm (kg/m2). Lumen määrä Rautavaaralla on keskimääräinen, mutta muualla Pohjois-Savossa jopa neljänneksen keskimääräistä vähäisempi. Kattorakenteiden mitoitusarvot ovat tämänhetkisiä lumikuormia selvästi suurempia.

Lisätietoja

Suunnitteluinsinööri Ilkka Maksimainen, Pohjois-Savon ympäristökeskus, puh. 0400 131 343, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi