Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 1.12.2008

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 1.12.2008

Julkaistu: 01.12.2008 klo 13:13
Julkaisija:

Marraskuun aikana vedenkorkeudet ja virtaamat ovat kasvaneet Pohjois-Savossa. Vedet ovat nousseet reilusti kaikkialla. Kallaveden vedenpinnan nousua leikataan aloittamalla säännöstelyluvan mukainen lisäjuoksutus Naapuskosken padosta.

Kallavesi

Kallaveden vedenpinta on Itkonniemen asteikolla NN+ 81,99 m, mikä on 45 cm yli ajankohdan pitkäaikaisen keskiarvon. Vedenpinta on noussut marraskuun alusta 34 cm. Pinnan nousun taltuttamiseksi säännöstelyluvan puitteisiin aloitetaan lisäjuoksutus Naapuskosken padosta 2.12. aamulla. Ennusteen mukaan juoksutusta jatkettaneen ainakin 2 - 3 viikkoa.

Unnukka ja Haukivesi

Kallaveden ja Unnukan välinen korkeusero on yli 70 cm. Unnukan vedenpinta on lupaehtojen mukaisen ylärajan tuntumassa. Kallaveden vedenkorkeudesta johtuen Unnukan läpi virtaava vesimäärä on reilusti yli ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon. Lisäjuoksutuksen alkaessa Unnukan läpi virtaava vesimäärä on noin 250 m3/s.

Varkauden alapuolella likimain Saimaan tasossa oleva Haukivesi on reilut 60 cm yli ajankohdan pitkäaikaisen keskiarvon. Haukiveden pinta on noussut marraskuun aikana 16 cm. Ennusteen mukaan nousu jatkuu ainakin seuraavan kuukauden ajan.

Iisalmen ja Nilsiän reitin säännöstellyt järvet

Iisalmen reitin järvet ovat talvikorkeuksissaan. Juoksutukset ovat kasvaneet ajankohdan keskiarvoa suuremmiksi. Toistaiseksi patojen juoksutuskapasiteetti riittää vedenpintojen nousun säätelyyn.

Nilsiän reitillä Syvärin vedenpinta on pysynyt muutaman sentin vaihtelun rajoissa jokseenkin ennallaan. Säännöstelyluvan perusteella ei käytännössä enää ole nousuvaraa. Marraskuun aikana Vuotjärven pinta on noussut 30 cm ja enää ei ole nousuvaraa. Säännöstelyrajat säilyvät joulukuun ajan ennallaan.

Rautalammin reitin järvet

Rautalammin reitin järvistä Iisvesi on noussut 23 cm ja Pielavesi on noussut 19 cm marraskuussa. Ennusteessa on molemmissa järvissä vielä muutaman cm:n nousu seuraaville viikoille.

Pohjavesivarastot keskimääräistä suuremmat

Viimeaikainen kehitys pohjavesivarastoissakin on ollut korkean tason säilyttävä. Vesivarastot talven varalle ovat kaivon käyttäjän kannalta hyvät.

Lisätietoja

Suunnitteluinsinööri Ilkka Maksimainen, Pohjois-Savon ympäristökeskus, puh. 0400 131 343, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi