Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Pitkäruohoon suojelupäätös – kunnostus- ja hoitotoimetkin käynnistymässä

Pitkäruohoon suojelupäätös – kunnostus- ja hoitotoimetkin käynnistymässä

Julkaistu: 27.03.2009 klo 12:50
Julkaisija:

Jyväskylän Pitkäruohoon on perustettu kaupungin hakemuksesta 5,1 hehtaarin luonnonsuojelualue. Päätöksen mukainen kohde sijaitsee kaupungin omistamalla maalla. Yhteisiin vesitiloihin kuuluvien vesijättöjen osalta suojeluprosessia on tarkoitus jatkaa syksyllä.

Kuva: Tomi Hakkari

Luonnonsuojelualueen perustamisen jälkeen alueella aletaan toteuttaa kunnostus- ja hoitosuunnitelmaa Keski-Suomen ympäristökeskuksen, Jyväskylän kaupungin ja Metsähallituksen Etelä-Suomen luontopalveluiden välisenä yhteistyönä. Kaupungin omistaman maan osalta hoitotoimet ovat jo käynnistymässä.

Tavoitteena on, että Pitkäruohon niemeä hoidetaan suurimmaksi osaksi avoimena rantaniittynä ja osaksi puoliavoimena hakamaana. Alueelle pyritään järjestämään lammaslaidunnus. Laidunnuksen aloittaminen edellyttää raivaustöitä, jotka on tarkoitus saada toteutetuksi huhtikuun alkuun mennessä. Luonnonsuojelualueeseen kuuluvat varttuneemmat metsiköt säilytetään enimmäkseen luonnontilassa.

Hanke nostaa alueen linnusto- ja perinnemaisema-arvoa huomattavasti.

Suunnittelubiologi Tomi Hakkari, puh. 040 751 7752

Ylitarkastaja Auvo Hamarus, puh. 040 767 0542