Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Oulun kaatopaikan lintuverkot surmanloukkuja

BirdLife Suomi ry

Oulun kaatopaikan lintuverkot surmanloukkuja

Julkaistu: 16.05.2013 klo 14:15
Julkaisija: BirdLife Suomi ry

Oulussa sijaitsevaan Ruskon jätekeskukseen viime syksynä asennetut lintuverkot ovat tappaneet jo kymmeniä lintuja. Keskiviikkona paikalla vieraillut lintuharrastaja havaitsi noin 20 verkkoihin kuollutta lintua, joista puolet oli rauhoitettuja naurulokkeja ja joukossa oli myös uhanalainen selkälokki. BirdLife Suomi pitää linnuille vaarallisen toiminnan jatkumista vastuuttomana sekä lainvastaisena.

Lintuverkkoja käytetään yleisesti kaatopaikoilla estämään lokkien ja varislintujen pääsy helpon ruoan ääreen. Vaikka verkot ovat kannatettava vaihtoehto lintujen ampumiselle, linnut voivat takertua vääränlaisiin tai väärin asennettuihin verkkoihin. BirdLife korostaa, että käytettävien verkkojen ja muiden suojarakenteiden on oltava turvallisia linnuille.

Lokkiasiantuntija Risto Juvasteen mukaan Oulussa käytettävät verkot ovat liian harvoja. Jotta linnut eivät takertuisi verkkoihin, niiden silmäkoon on oltava noin viisi senttiä. Linnuille turvallinen vaihtoehto on myös yksisuuntainen köysistö. Linnuille vaarallisia verkkoja on jo jouduttu poistamaan käytöstä esimerkiksi Espoossa, Kuopiossa ja Lahdessa.

Uhanalainen selkälokki on BirdLife Suomen vuoden lintu. Oulussa verkkoon kuollut yksilö oli rengastettu poikasena Iin Krunneilla vuonna 1988.

Luonnonsuojelulaissa on kielletty rauhoitettujen lajien tappaminen ja vahingoittaminen. Eläinsuojelulaissa kielletään tarpeettoman kärsimyksen tuottaminen kaikille eläimille.

Tiedotteen lintulajit ruotsiksi: silltrut (selkälokki), skrattmås (naurulokki)

VALOKUVA (harmaalokki verkossa) vapaasti julkaistavaksi tapahtumasta uutisoitaessa (kuvaaja Ari-Pekka Auvinen): http://www.birdlife.fi/tiedotteet/kuvat/harmalokki_auvinen.jpg

Selkälokki BirdLife Suomen verkkosivuilla: www.birdlife.fi/vuodenlintu

lokkiasiantuntija Risto Juvaste, risto@juvaste.fi, p. 050 367 6167

Ari-Pekka Auvinen, Pohjois-Pohjanmaan Lintutieteellinen Yhdistys, ari-pekka.auvinen@ymparisto.fi, 050 4133 403

BirdLife Suomi on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
BirdLife Suomi on osa BirdLife Internationalia, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen yhteenliittymä.