Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Luonnonsuojeluliitto on tyytyväinen Ärjän hakkuiden päättymiseen

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto on tyytyväinen Ärjän hakkuiden päättymiseen

Julkaistu: 09.02.2016 klo 14:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Metsäyhtiö UPM on ilmoittanut tänään lopettavansa hakkuut Ärjänsaaressa. Suomen luonnonsuojeluliitto yhdessä muiden ympäristö- ja luonnonsuojelujärjestöjen kanssa on vaatinut Ärjän hakkuiden perumista. Suomen luonnonsuojeluliitto on tyytyväinen tilanteen ratkaisuun ja toivoo rakentavan keskustelun jatkuvan metsiemme tulevaisuudesta.

UPM päätti tiistaina muuttaa hakkuusuunnitelmansa ja lopettaa hakkuut. Alkuperäisestä suunnitelmasta osa ehti kuitenkin toteutua.

"Harmi, että osa saaresta on menetetty. On silti hienoa, että yhtiö lopulta suostui kuuntelemaan hakkuisiin liittyvää huolta. Toivomme, että jatkossa keskustelua ja kuuntelua kiistanalaisissa hakkuissa käydään vieläkin avoimemmin", sanoo Kainuun lintutieteellisen yhdistyksen puheenjohtaja Vesa Hyyryläinen.

Ärjä on paikallisille ihmisille tärkeä kohde ja sen hakkuut ovat koskettaneet monia. Suomen luonnonsuojeluliitto haluaakin kiittää kaikkia Ärjän pelastamiseen osallistuneita.

Suomen luonnonsuojeluliiton puheenjohtaja Risto Sulkava korostaa, että Suomessa on syytä tarkastella kaikkien Ärjän tapaisten Natura-alueiden suojelutilannetta uudelleen.

"Ärjä on hyvä esimerkki siitä, mitä meneillään oleva biotalousbuumi tarkoittaa luontomme kannalta. Peräänkuulutamme UPM:n tavoin keskustelua Suomen metsätalouden tulevaisuudesta ja siitä, millä tavoin pystymme rakentamaan taloutta kestävälle pohjalle", Sulkava sanoo.

Parhaillaan UPM suunnittelee avohakkuuta Oriveden Punkanimemen Pukala-järven rantamaisemissa. Suomen luonnonsuojeluliiton Pirkanmaan piiri kertoi huolensa avohakkuusuunnitelmien luontovaikutuksista eilen.

"Pukala-järven alue on luonnonsuojelullisesti arvokas ja tärkeä virkistysalue, jonka suojelun puolesta luontojärjestöt ja mökkiläiset ovat vedonneet lukuisia kertoja vuodesta 2013 lähtien", Sulkava sanoo.

Lisätietoja

Risto Sulkava, puheenjohtaja, Suomen luonnonsuojeluliitto, puhelin 0505602113, risto.sulkava@sll.fi

Vesa Hyyryläinen, puheenjohtaja, Kainuun lintutieteellinen yhdistys, puhelin 040 540 8830, vesahyyry5@gmail.com

Paloma Hannonen, suojeluasiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliitto, puhelin 0505 323219, paloma.hannonen@sll.fi