Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Kuuttien uimaretket saattavat yllättää saimaalaiset

Suomen luonnonsuojeluliitto

Kuuttien uimaretket saattavat yllättää saimaalaiset

Julkaistu: 10.05.2013 klo 10:58
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Tämän vuoden saimaannorpan kuuteista 7–10 syntyi kalastusrajoitusten reuna-alueille. Ne uivat jo nyt pitkiä matkoja ja saattavat ajautua vaarallisille vesille. Suomen luonnonsuojeluliitto toivoo, että saimaalaiset ottavat uudet asukit hyvin vastaan.

Saimaannorppaemo vieroittaa kuutin jäiden lähtiessä, ja kuutin elinpiiri laajenee nopeasti toukokuun puolesta välistä lähtien.

”Kuutit liikkuvat etenkin rantavesissä ja tekevät päivä päivältä pidempiä uintiretkiä. Niiden on todettu liikkuvan toukokuussa jopa 15 kilometrin matkoja, ja siitä matkat vain pitenevät”, kertoo Luonnonsuojeluliiton saimaannorppa-asiantuntija Kaarina Tiainen. ”Aikuiset norpat rentoutuvat kivillä kuuttien vilistäessä uintiretkillään ja vaihtavat karvaansa kesäkuun alkupuolelle saakka. Toivomme niille rauhallisia köllöttelyhetkiä.”

Saimaannorppa pyrkii vähitellen levittäytymään takaisin entisille elinalueilleen Pohjois-Karjalaan ja Etelä-Saimaalle. Näillä alueilla on myös verkkokalastusrajoitusten reunapaikkoja. Pohjois-Karjalassa syntyi kaksi kuuttia enemmän kuin viime vuonna Pyhäselän–Jänisselällä ja Orivedellä.

”Saimaannorpan tarpeet tulee ottaa huomioon nykyistä painokkaammin myös Pohjois-Karjalassa. Erityisesti Oriveden alueen rantakaavojen laadinnassa on luotava suotuisat edellytykset saimaannorpan elinalueen turvaamiselle ja laajenemiselle”, Pohjois-Karjalan luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja Heikki Pönkkä kertoo.

Verkkojen vaaravyöhykkeellä liikkuvat myös Etelä-Karjalassa Suur-Saimaan ja Petraselän sekä Etelä-Savossa Lietveden ja Lepistönselän kuutit, joiden syntymäpaikkojen läheisyydessä on kalastusrajoituksissa aukkoja. Lisäksi Luonterilla löytyi kuollut kuutti maaliskuussa pitkän tauon jälkeen. Alueella on voimassa vain pyydystyyppiasetus, ei keväistä verkkokieltoa.

”Ensimmäinen elinvuosi on kriittisintä aikaa eloonjäämisen kannalta, joten kuuteista on pidettävä hyvää huolta. Toivomme, että saimaalaiset asentavat katiskoihinsa nielurajoittimet. Verkot olisi hyvä jättää kokonaan, ei vain kesäkuun loppuun asti, sillä viime vuodet ovat osoittaneet kuuttien kalanpyydyskuolemien siirtyneen loppukesälle. Erityisen tärkeää se on näiden juuri syntyneiden norppien elinpiirien läheisyydessä”, Tiainen sanoo.

Luonnonsuojeluliiton Kalasta oikein katiskalla -kampanjassa jaetaan tuhansia ilmaisia nielurajoittimia katiskoihin Saimaan alueella. ”Nielurajoittimien kysyntä on ollut hyvällä tasolla. Kuljetan kauppoihin lisää nielurajoittimia sitä mukaa kun ne loppuvat”, Etelä-Savon luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja Timo Luostarinen kertoo.

Suomen luonnonsuojeluliitto järjestää myös 22.5. Norpparockin Helsingin Tavastialla, johon osallistuja voi halutessaan kohdentaa lipputulonsa saimaannorpalle.

• Kuva lehdistön käyttöön: norppakuva: Juha Taskinen / SLL
  • saimaannorpan suojelusta: Kaarina Tiainen, saimaannorppa-asiantuntija ja aluepäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 050 530 3270, kaarina.tiainen@sll.fi
  • nielurajoittimien valmistamisesta ja jakelusta: Timo Luostarinen, Etelä-Savon luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja, p. 044 2080770, timo.luostarinen@sll.fi
  • Lista nielurajoittimien jakelupisteistä ja video nielurajoittimen käytöstä: www.sll.fi/kalasta-oikein-katiskalla