Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Kollajan rakentamatta jääminen on erittäin valitettavaa

Energiateollisuus ry

Kollajan rakentamatta jääminen on erittäin valitettavaa

Julkaistu: 16.09.2016 klo 08:46
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Hallituspuolueiden puheenjohtajat päättivät eilen illalla, että edellytyksiä koskiensuojelulain avaamiselle ei ole. Käytännössä se tarkoittaa Kollaja-vesivoimahankkeen kariutumista. On hyvin ikävää, että tällaista energiajärjestelmän kannalta tärkeää hanketta ei haluta viedä eteenpäin, toteaa päätöksestä Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä.

– Kollaja-hankkeen eteenpäin viemisen lisäksi koskiensuojelulain päivitys olisi ollut tarpeen myös selventämään nykyisiä voimalaitoksia ja patoja koskevia lain tulkintoja.

Leskelän mukaan Kollaja-hanke on ollut hyvä esimerkki, siitä kuinka kotimaista, uusiutuvaa energiaa rakennettaisiin ilman tukia.  Se olisi tuonut myös paikallisesti työtä ja verotuloja, jotka nykyisessä vakavassa työttömyystilanteessa ovat tervetulleita mille tahansa paikkakunnalle.

– Tuetun tuulivoimatuotannon lisääntyessä Kollajan toteuttaminen olisi varmistanut myös tärkeitä lisätehoja energiajärjestelmään toimimalla säätövoimana. Meneillään olevassa energiamurroksessa säätövoimaa tarvitaan entistä enemmän.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Jukka Leskelä, puh. 050 593 7233
Asiantuntija Kati Takala, 040 528 8432

Energiateollisuus ry (ET) on energia-alan elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö. Se edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä sekä tarjoavat niihin liittyviä palveluja.