Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Juhannuksen liikuttavimmat leikit

Juhannuksen liikuttavimmat leikit

Julkaistu: 21.06.2016 klo 16:19
Julkaisija: Suomen Latu

Suomen Ladun vinkeillä saa perinneleikkeihin juhannuksen taikaa, joka ei jätä ketään kylmäksi!

Keskikesän juhla on jo ovella. Erilaiset taiat, joilla vahvistettiin muun muassa satoa ja naimaonnea olivat olennainen osa vanhoja juhannusperinteitä. Juhannus on loistava hetki kerääntyä perheen ja ystävien kanssa yhteen ja heittäytyä tekemään hauskoja taikoja erilaisten leikkien muodossa. Katso Suomen Ladun vinkit alta.

Juhannuksen liikuttavimmat leikit

Yöttömän yön parinetsintä

Muodostetaan kaivon ympärille kaksi piiriä: sisäpiiri ja ulkopiiri. Leikkijät ovat pareittain vastakkain piirissä, niin että toinen parista on sisäpiirissä ja toinen ulkopiirissä. Leikinjohtaja jää piirien ulkopuolelle.

Ulkopiiriläiset kulkevat myötäpäivään ja sisäpiiriläiset vastapäivään. Pelinjohtaja antaa merkin (huutamalla esim. UKKO tai KOKKO), jolloin parien pitää etsiä toisensa, ottaa käsistä kiinni ja mennä yhdessä kyykkyyn. Viimeisenä parinsa löytäneet putoavat pelistä. Peli jatkuu kunnes vain yksi pari on jäljellä. Vaihtakaa välillä pyörimissuuntaa, jotta ei mene pää pyörälle. Leikki toimii parhaiten isommalla porukalla. Voittajat voivat kurkata leikin päätteeksi kaivoon, josta he näkevät tulevan leikkitoverinsa kasvot.

Sydänkäpygolf

Leikkijät valitsevat itselleen sopivan kokoisen kepin mailaksi, ja mahdollisimman ison kävyn palloksi. Valitaan aloituspaikka ja maali johon kävyn pitää osua, esim. puu tai kivi. Jokainen lyö vuorollaan käpyään tavoitteenaan osua maaliin. Lyöntiä jatketaan joka kierroksella siitä, mihin oma käpy jäi edellisellä lyönnillä, kunnes käpy osuu maaliin. Vähiten lyöntejä käyttänyt voittaa. Kierroksen päätyttyä voi valita uuden aloituspaikan ja maalin. Jos voittajan lyöntimäärä on parillinen luku, saa hän kanssapelaajia halaamalla lisää rakkautta elämäänsä.

Metsänhengen taikaseppele

Etsitään yhdeksän eri lajia rauhoittamattomia kukkakasveja. Tunnistetaan lajit, ja tehdään niistä kaunis seppele!* Kokeile kuinka pitkään pystyt seisomaan yhdellä jalalla seppele toisen jalkapöydän ympärillä tasapainoillen. Jos laitat vielä seppeleen yöksi tyynyn alle, Metsänhenki tuo tasapainoa elämääsi.

*Katso ohje

Taikavoimaviesti

Muodostetaan vähintään kaksi joukkuetta ja päätetään juoksureitti. Viestikapulana toimii edellä mainittu Metsänhengen taikaseppele. Lähtö- ja maalialue toimii myös vaihtoalueena, jossa taikaseppele luovutetaan seuraavalle juoksijalle. Ensimmäisenä koko viestin kirmannut joukkue saa muilta juoksijoilta hartiahieronnan ja heidät kruunataan Metsänhengen taikaseppeleillä, jotka antavat energiaa koko vuodeksi.

Suomen Latu ry on liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö, johon kuuluu yli 80 000 jäsentä 199 yhdistyksessä.

www.suomenlatu.fi
www.facebook.com/suomenlatu