Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Jätevesien hyvää käsittelyä vauhditetaan 20.-26. 4.

Jätevesien hyvää käsittelyä vauhditetaan 20.-26. 4.

Julkaistu: 21.04.2009 klo 10:56
Julkaisija:

Valtakunnallisella jätevesiviikolla 20.-26. huhtikuuta vauhditetaan haja-asutusalueiden jätevesien hyvää käsittelyä. Viikon tunnus - Pönttö ei putsaa jätevesiä - muistuttaa, että huonosti käsitellyt jätevedet pilaavat eniten lähiympäristöä. Kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien on täytettävä puhdistustehoa koskevat vaatimukset vuoteen 2014 mennessä.

Kaakkois-Suomessa jätevesiviikkoa vietetään Lappeenrannassa, viikon materiaalia ja tietoa alueen vesihuollon ajankohtaisista asioista on tarjolla 21.4.20009 Lappeenrannan kaupungintalon aulassa klo 17.00–18.00 ennen Korkea-Ahon ja Vihtolan alueen vesihuollon yleissuunnitelman esittelytilaisuutta. Lappeenrannan kaupungin asiantuntijat vastaavat aiheeseen liittyviin kysymyksiin myös Asu ja Rakenna -messuilla 25. ja 26.4.2009 Imatralla.

Ympäristöministeriön koordinoimalla jätevesiviikolla on mukana noin 70 eri tahoa: muun muassa Suomen ympäristökeskus, alueellisia ympäristökeskuksia, lukuisia kuntia, Suomen vesiensuojeluyhdistysten liitto ry ja sen alueelliset vesiensuojeluyhdistykset, Suomen Omakotiliitto ry, Muoviteollisuus ry, useita yrityksiä, Ympäristönsuojeluviranhaltijat ry ja monia yhdistyksiä. Ne järjestävät viikon aikana esimerkiksi jätevesiin liittyviä neuvontatilaisuuksia, luentoja, koulutuspäiviä, näyttelyitä ja jätevesijärjestelmien asennusnäytöksiä.

Lähiympäristö hyötyy

Jätevesikuormituksen vähentäminen parantaa erityisesti Suomen maaseudun ympäristön tilaa. Jätevedet rehevöittävät vesistöjä, mikä lisää levien määrää ja pahentaa esimerkiksi sinileväongelmaa. Puutteellisesti käsitellyt jätevedet heikentävät asuinympäristön hygieenistä tilaa ja lähivesien laatua sekä pilaavat pohjavesiä – esimerkiksi oman kaivon vettä. Ulosteiden ja virtsan mukana jäteveteen päätyy myös suolistobakteereita, viruksia ja muita mahdollisia taudinaiheuttajia sekä lääkeainejäämiä ja hormoneja.

Myös kiinteistön laatu ja arvo nousee, kun jäteveden käsittely on kunnossa.

Jätevesiremontti alkaa hyvästä suunnitelmasta

Kaikissa ympärivuotisesti asutussa kiinteistössä ja vapaa-ajan asunnossa tulee olla selvitys kiinteistön jätevesijärjestelmästä ja sitä koskeva käyttö- ja huolto-ohje, vaikka jätevesiasiat olisivatkin kunnossa.

Jätevesijärjestelmän rakentamiseen tai kunnostamiseen kannattaa hankkia pätevä jätevesisuunnittelija. Hyvä jätevesisuunnittelija auttaa valitsemaan kohteen oloihin sopivan ja ympäristön kannalta hyvän järjestelmän. Lisäksi hän esittelee useita vaihtoehtoja. Yhtä ainoata joka paikkaan soveltuvaa menetelmää tai laitetta ei ole. Ammattilaisen avulla voidaan varmistaa esimerkiksi, ettei järjestelmä ole turhan kallis tai hankala hoitaa ja huoltaa. Tutkimusten mukaan hoidon ja huollon laiminlyöminen on yleisin syy siihen, ettei järjestelmä toimi kunnolla.

Jätevesien puhdistustarpeeseen ja -tehoon voi vaikuttaa itsekin. Eniten jätevesien lika-aineiden määrää voi vähentää valitsemalla kuivakäymälän vesikäymälän sijasta. Puhdistusvaatimusten täyttäminen ja jätevesijärjestelmän ylläpito on helpompaa, kun suosii fosfaatittomia pesuaineita sekä käsittelee erilaiset kodin kemikaalit, ruoantähteet ja muut jätteet asiallisesti viemäriin kaatamisen sijasta. Myös vettä kannattaa kuluttaa säästeliäästi.

Suomessa on noin 250 000 ympärivuotisesti asuttua kiinteistöä, joissa pitäisi ryhtyä toimiin jätevesijärjestelmän kunnostamiseksi. Lisäksi noin 30 000-50 000 vapaa-ajan asunnossa voi olla tarpeen parantaa jätevesien puhdistustehoa.

Kaakkois-Suomen ympäristökeskus
Esa Houni
P. 040 554 3326

Juha Skippari