Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » GEOCOLLECTORS: Osta ja suojele maata neliö kerrallaan

GEOCOLLECTORS: Osta ja suojele maata neliö kerrallaan

Julkaistu: 15.01.2015 klo 10:30
Julkaisija: Viestintätoimisto Kumppania

Kuka tahansa voi olla maanomistaja. Geocollectors on virtuaalinen maanomistajien yhteisö, jossa kuka tahansa voi omistaa maata ja samalla osallistua, oppia, tutustua omistamaansa alueeseen verkossa ja jopa rauhoittaa ympäristöä yhteisomistuksen kautta. Tutkimusmatka maailmalle alkaa Suomen Lapista.

Geocollectorsin kautta kuka tahansa voi ostaa hallintaoikeuden neliömetrin tonttiin. Suomessa metsä- tai maanomistus on yleistä, mutta muualla maailmassa se on usein harvojen herkkua. Geocollectors tähtääkin kansainvälisille markkinoille. Geocollectors-nettisivut ja Lapin omistajan paketti ovat saatavilla englanniksi, kiinaksi, japaniksi ja venäjäksi.

– Toimitamme tyylikkään Omistajan paketin kotiin. Se sisältää alkuperäiseltä alueelta olevan muiston. Netissä räätälöity paketti sopii mainiosti vaikkapa lahjaksi ystävälle tai liikelahjaksi, kertoo toimitusjohtaja Lotta Hanski.

Jokainen tontti saa omat koordinaatit, joten maanomistaja voi halutessaan jopa vierailla omalla maa-alueellaan. Omaan alueeseen voi tutustua Geocollectorsin verkkoportaalissa virtuaalisesti. Saatavilla on mm. valokuvia, satelliittikuvia, videokuvaa, 360º panoraamakuvaa ja muuta tietoa alueesta.

– Lapissa Geocollectors-alueella olevat kamerat päivittävät kolmen minuutin välein kuvaa, jolloin kuvista voi seurata esimerkiksi villieläimiä, säätä tontilla ja muuta luontoa. Verkossa näet, kuka on virtuaalinen naapurisi ja keitä ystävistäsi on jo mukana, valottaa Lotta Hanski.

Sosiaalisessa mediassa jaetaan tietoa keräiltävistä alueista ja yrityksen toiminnasta.

– Yhteisön ja kysynnän kasvaessa maata hankitaan uusilta luonnonalueita kaikilla mantereilla. Neuvottelut ovat jo käynnissä neljässä maanosassa. Geokeräiltäväksi tulee uusia maita, aika-, ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykkeitä sekä luonnonalueita ja ekosysteemejä.

Geocollectorsin liiketoimintaan oleellisena osana kuuluu vastuu luonnosta ja paikallisyhteisöistä. Liikevoitosta kymmenen prosenttia tullaan luovuttamaan hyväntekeväisyyteen. Kohteen valitsevat maanomistajat eli geokerääjät.

Geocollectors-hanke on saanut EU:n aluekehitysrahaston tukea Lapin ELY-keskuksen kautta. Geocollectors on Yritysvastuuverkosto FIBS ry:n ja Levin Matkailu Oy:n jäsen.

Lisätietoa:

Geocollectors/Kittilän Harmonia

Lotta Hanski

Jukka Järvinen

Hallituksen puheenjohtaja

Matkamessuosallistuminen

Geocollectors on mukana Matkamessuilla Levin osastolta 7n41. Osastolla on messutarjous Lapin Omistajan paketista ja se on hyödynnettävissä myös verkossa. Lisäksi osastolla on arvonta, jossa kerätään mielipiteitä siitä, miltä ilmastovyöhykkeeltä, mistä maasta tai maastotyypistä seuraava keräilytontti hankitaan.

Katso video ja tutustu Geocollectorsin maailmaan osoitteessa www.geocollectors.com