Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ensimmäisenä Euroopassa: Ekologinen puukivi

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Ensimmäisenä Euroopassa: Ekologinen puukivi

Julkaistu: 12.05.2015 klo 07:30
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Destaclean Puukivi on ainutlaatuinen kierrätysinnovaatio, joka mahdollistaa mielenkiintoisia, aiempaa ekologisempia ratkaisuja pihojen ja liikennealueiden suunnitteluun sekä ympäristörakentamiseen. Puukivessä käytettävä kierrätyskuitu korvaa ensimmäisenä Euroopassa jopa puolet kivimassasta perinteisiin betonikiviin verrattuna.

– Meillä Destamatic Oy:ssä materiaalien kierrätyksen kehittämisen lähtökohtana on ollut luonnon raaka-aineiden säästäminen prosessoimalla käytöstä poistettuja rakennus- ja pakkausmateriaaleja uusioraaka-aineiksi, joista valmistetaan laadukkaita uusiotuotteita. Esimerkiksi kierrätyspuulle saamme uusiotuotteissa jopa 30 vuotta uutta käyttöikää. Voimme siis puhua todellisesta kierrätyksestä ja materiaalitehokkuudesta, sanoo hallituksen puheenjohtaja Reino Partanen.

Turvallisia raaka-aineita

Destaclean-nimellä kulkeva patentoitavana oleva valmistusmenetelmä on ympäristöä säästävä vaihtoehto jätemateriaalien kierrättämiseen. Destamaticin innovaatio tukee EU:n asettamaa jätedirektiiviä. Sen mukaan jäsenmaiden on vuoteen 2020 mennessä kierrätettävä 70 prosenttia kaikesta rakennus- ja purkujätteestä materiaalina. Jätteen polttoa ei hyväksytä vaihtoehdoksi.

Puukivi valmistetaan käytöstä poistetusta rakennus- ja pakkauspuuta, joka työstetään puukuiduksi. Muut Puukiven raaka-aineet ovat luonnonkiviaines, sementti ja vesi. Materiaalijakeet puhdistetaan ja käsittelyprosessi on varmistettu siten, että uusioraaka-aineet eivät sisällä vaarallisia jätejakeita ja ne ovat käyttökohteessaan turvallisia.

Partasen mukaan Destamaticin lähivuosien tavoitteena on laajentaa asiakaskuntaa ja kumppaniverkostoa niin kotimaassa kuin Euroopan markkinoilla tuottamalla lisää uusiotuotteita Destaclean-konseptilla.

Yrityksen tavoitteena on päästä lähes 100-prosenttiseen kierrätystuotevalmistusprosessiin. Koevalmistusten perusteella näyttää lupaavalta valmistaa uusiotuotteita lähes kaikista rakennusjätejakeista.

Destaclean taipuu moneen

– Kolmen perusvärin lisäksi myös räätälöinti asiakkaan oman halutun värisävyn mukaan on mahdollista, kertoo teknologiajohtaja Kimmo Rinne.

Destaclean Puukivien valikoima kattaa pihaympäristön rakentamiseen yleisesti käytetyt tuotteet.

– Jatkossa aiomme laajentaa myös muihin pihasisustustuotteisiin, sillä Destaclean-puukiviaines taipuu moneen, jatkaa Rinne.

Lisätietoa: Destamatic Oy, p. (09) 4241 3700

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 040 561 7703 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi