Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Darwinin "Lajien synty" saatavana nyt pokkarina

Vastapaino

Darwinin "Lajien synty" saatavana nyt pokkarina

Julkaistu: 12.05.2016 klo 11:21
Julkaisija: Vastapaino

Lue klassikkojen klassikko, joka mullisti tieteenhistorian

Kaikki lajit ovat pitkän kehityksen tulosta ja peräisin alkeellisimmista muodoista – myös Jumalan luomana pidetty ihminen. Tämä oli nuoren luonnontieteilijän Charles Darwinin vallankumouksellinen väite, jonka hän esitti teoksessaan Lajien synty vuonna 1859.

Galapagossaarilla tekemiensä tutkimusten avulla Darwin osoitti, ettei kehitys suinkaan ollut vielä loppunut, vaan evoluutio jatkoi etenemistään. Avaintodisteina tässä olivat eri saarilla asuneet kilpikonnat ja sirkkulintujen nokat.

Mullistava teoria luonnonvalinnasta herätti myös kiivasta vastustusta, joka ei ole edelleenkään täysin laantunut. Lajien synty on tieteenhistoriaa elävimmillään.

Ekologi Pertti Rannan käännös teoksesta ilmestyi alun perin Darwinin juhlavuonna 2009. Nyt loppuunmyyty teos käännös on jälleen saatavana pokkarina. ”Darwinin Lajien syntyä voidaan pitää eniten ihmisen maailmankuvaa muuttaneena teoksena. Toivottavasti pokkari saa monet lukemaan tämän klassikkoteoksen, joka on kovin ajankohtainen tänäkin päivänä”, Pertti Ranta sanoo.

Lajien synty
Charles Darwin