Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Avustuksia vesihuoltohankkeille Uudellamaalla

Avustuksia vesihuoltohankkeille Uudellamaalla

Julkaistu: 24.03.2009 klo 10:55
Julkaisija:

Uudenmaan ympäristökeskus on jakanut avustuksia vesihuoltohankkeille yhteensä 1,1 miljoonaa euroa. Avustusta myönnettiin 18 hankkeelle. Pääsääntöisesti avustukset kattavat noin 15-20 prosenttia hankkeiden kokonaiskustannuksista.

Uudenmaan ympäristökeskus on jakanut avustuksia vesihuoltohankkeille yhteensä 1,1 miljoonaa euroa.  Avustusta myönnettiin 18 hankkeelle. Pääsääntöisesti avustukset kattavat noin 15-20 prosenttia hankkeiden kokonaiskustannuksista.

Hakemuksia vuonna 2009 toteutettaville hankkeille tuli Uudenmaan ympäristökeskukseen 45 kappaletta. Haettu avustussumma oli yhteensä 12 miljoonaa euroa.

Avustukset myönnetään maa- ja metsätalousministeriön sekä ympäristöministeriön vesihuolto- ja vesiensuojeluavustusmäärärahoista. Ne suunnataan vuonna 2009 pääasiassa hankkeille, joilla järjestetään vesihuoltoa maaseutuyhdyskunnissa ja haja-asutusalueilla. Avustettavilla hankkeilla saadaan noin 750 kiinteistöä haja-asutusalueilla vesi- ja viemäriverkon piiriin.

Avustusten jakamisessa kiinnitettiin huomiota hankkeiden toteutumisvarmuuteen, kustannusten/kiinteistö kohtuullistamiseen, ympäristökuormituksen vähentämiseen ja myös terveydellisiin vaikutuksiin.  Hankkeita arvioitaessa on otettu huomioon, ovatko hankkeet kunnan kehittämissuunnitelman ja Uudenmaan ympäristökeskuksen vesihuollon kehittämisohjelman mukaisia. Lisäksi jakoa valmisteltaessa on noudatettu periaatetta, että avustusten osuudella olisi todellista vaikutusta. Pelkille vesijohtohankkeille, joissa ei ole jätevesiratkaisuja edes suunniteltu ei ole myönnetty avustuksia.

Linkki vuonna 2009 myönnettyihin vesihuoltoavustuksiin

• insinööri Ilkka Juva, Uudenmaan ympäristökeskus, puh. 040 556 3120