Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Arktisten lintujen muutto käynnistyi

BirdLife Suomi ry

Arktisten lintujen muutto käynnistyi

Julkaistu: 15.05.2013 klo 14:12
Julkaisija: BirdLife Suomi ry

Arktisten vesi- ja rantalintujen muutto eli arktika huipentuu tällä ja ensi viikolla. Eilen Porvoon Söderskärillä muutti sekä alleja että mustalintuja yli 100 000. Nämä ovat arktisen muuton valtalajeja. Myös valkoposkihanhien muutto pääsi vauhtiin, ja niitä laskettiin Virolahdella lähes 20 000.

Toukokuussa Suomenlahtea pitkin muuttaa satoja tuhansia hanhia ja sukeltajasorsia sekä tuhansia kuikkalintuja ja kahlaajia kohti Pohjoisen jäämeren rantoja. Arktika on loppukevään odotetuin muuttonäytelmä, jota sadat lintuharrastajat suuntaavat seuraamaan ulkosaaristoon.

Arktinen muutto seurailee selkävesiä ja uloimpia saaria. Manterella parhaita tarkkailupaikkoja ovat niemenkärjet, kuten Kirkkonummen Porkkalanniemi, sekä Virolahti, jossa muutto alkaa ohjautua kohti sisämaata.

Virolahdella arktista muuttoa seurataan viikonloppuna 17.–19.5. Arktika-päivillä. Yhdeksättä kertaa järjestettävä tapahtuma pidetään Leerviikin virkistys- ja venesataman alueella. Aktika-päivillä on tarjolla opastusta, yleisöluentoja sekä lintuharrastuksen ja lintuharrastusvälineiden esittelyä kaikille linnuista kiinnostuneille. BirdLife Suomi on mukana Arktika-päivillä lauantaina klo 10–18 ja sunnuntaina klo 10–15.

”Tapahtuma on myös aloittelijoille helppo tapa osallistua arktikan seuraamiseen, koska paikalla on lintuoppaita kertomassa muuton etenemisestä ja neuvomassa lintujen tunnistamisessa”, kannustaa toiminnanjohtaja Aki Arkiomaa BirdLife Suomesta.

---

Tiedotteen lintulajit ruotsiksi: alfågel (alli), sjöorre (mustalintu), vitkindad gås (valkoposkihanhi)

Arktika-päivien ohjelma: www.kaakko135.fi/arktika

tiedottaja Jan Södersved, p. 040 5555 393

toiminnanjohtaja Aki Arkiomaa, p. 040 547 6175

BirdLife Suomi ry

BirdLife Suomi on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
BirdLife Suomi on osa BirdLife Internationalia, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen yhteenliittymä.