Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » 20. kerran järjestetyn Tornien taiston voitto Hankoon

BirdLife Suomi ry

20. kerran järjestetyn Tornien taiston voitto Hankoon

Julkaistu: 04.05.2013 klo 17:00
Julkaisija: BirdLife Suomi ry

BirdLife Suomen Tornien taisto -tapahtuma järjestettiin tänään 20. kerran. Tapahtumaan osallistuttiin ennätyksellisesti 335 lintutornissa ympäri maan. Eniten lajeja, 115, havaittiin Hangon Uddskatanilla, Hankoniemen kärjessä toimivalla lintuasemalla.

Kilpailun voitto meni ensi kertaa Uudellemaalle. Viime vuonna voitto meni Virolahdelle, sitä ennen se on aina mennyt länsirannikon parhaille lintupaikoille. Tänä vuonna sadan lajin raja rikkoontui Hangon lisäksi seitsemässä muussa tornissa Helsingissä, Virolahdella, Kristiinankaupungissa ja Inkoossa.

Helsingissä Viikin Keinumäessä kilpaillut BirdLife Suomen joukkue havaitsi 92 lintulajia. Kilpailun pohjoisimmassa tornissa Inarin Ivalojokisuussa havaittiin 26 lajia.

Etelä-Suomessa tapahtumasta saatiin nauttia aamulla tyynessä ja päivällä tuulisessa mutta aurinkoisessa säässä. Pohjanmaalla ja länsirannikolla sade haittasi ajoittain havainnointia. Hyönteissyöjiä havaittiin vielä niukasti, vaikka monessa tornissa kuultiin käen kukkuvan ja nähtiin tervapääskyjä.

Tornien taistossa havaittiin useita harvinaisia lintuja. Kattohaikaroita nähtiin yli kymmenestä tornista. Monesta tornista nähtiin myös kilju- ja pikkukiljukotkia, arosuohaukkoja ja sitruunavästäräkkejä. Mandariinisorsa nähtiin Yrjö Kokko -lintutornissa Enontekiöllä. Harvinaisimmat linnut olivat tundravikla ja pikkukanadanhanhi Parikkalassa sekä isohaarahaukka Lempäälässä.

Tornikisaa käytiin nyt kolmannen kerran samaan aikaan myös Ruotsissa. Siellä tapahtumaan osallistui noin 65 tornia, ja eniten lajeja (100) havaittiin Gotlannissa Stockvikenillä.

Tornien taisto on vuodesta 1994 järjestetty leikkimielinen kilpailu, jossa joukkueet pyrkivät havaitsemaan mahdollisimman monta lintulajia lintutornista kahdeksan tunnin aikana. Samalla tehdään lintuharrastusta tunnetuksi ja kerätään varoja linnustonsuojeluun.

---

Tiedotteen lajit ruotsiksi: gök (käki), tornsvala (tervapääsky), vit stork (kattohaikara), större skrikörn (kiljukotka), mindre skrikörn (pikkukiljukotka), stäpphök (arosuohaukka), citronärla (sitruunavästäräkki), mandarinand (mandariinisorsa), prärielöpare (tundravikla), dvärgkanadagås (pikkukanadanhanhi), glada (isohaarahaukka)

• Kaikki tulokset: http://www.birdlife.fi/tornientaisto/tt/tulokset.php
  • Tulokset alueittain: http://www.birdlife.fi/tornientaisto/tt/yhdistys_tulos.php
  • Tornien taiston säännöt: http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/tornientaisto-saannot.shtml
  • Tapahtuman etusivu ja aiempien vuosien tuloksia: http://www.birdlife.fi/tornientaisto

VALOKUVA (lintuharrastajia tornissa) vapaasti julkaistavaksi tapahtumasta uutisoitaessa:

tiedottaja Jan Södersved, p. 040 5555 393, BirdLife Suomi ry

BirdLife Suomi on lintujen suojelu- ja harrastusjärjestö, joka edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
BirdLife Suomi on osa BirdLife Internationalia, joka on maailman suurin ympäristöjärjestöjen yhteenliittymä.