Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Veneilijä, muista väistämissäännöt myös väylillä

Trafi

Veneilijä, muista väistämissäännöt myös väylillä

Julkaistu: 19.06.2013 klo 12:36
Julkaisija: Trafi

Parhaan veneilykauden kynnyksellä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi ja Suomen Purjehdus ja Veneily haluavat muistuttaa veneilijöitä väistämissääntöjen hallinnan tärkeydestä erityisesti kauppamerenkulun väylillä. Kesällä myös laivaliikenne vilkastuu ja mahdollisuudet vaaratilanteisiin kasvavat.

Laivalla on harvoin mahdollisuutta väistää liian lähelle tullutta huviveneilijää. Veneilijän kannattaakin kerrata väistämissäännöt oman turvallisuutensa takia ja pitää aina riittävä turvaväli suuriin aluksiin.

Vesillä vain väistämisvelvollisuuksia, ei etuajo-oikeuksia

Kesätuulen vilvoittaessa vesillä veneilijä voi helposti palauttaa väistämissäännöt mieleen oheisen listauksen avulla. Vastuullinen kipparin osaa, noudattaa ja opettaa säännöt myös muille veneessä olijoille toimien aina hyvän merimiestavan mukaisesti.

Väistämissäännöt ovat voimassa myös väylien ulkopuolella.

• Pääperiaate on, että helpommin ohjattava alus väistää vaikeammin ohjattavia.
  • Ohittava vene väistää ohitettavaa. Ohituksen voi suorittaa siltä puolelta, jonka katsoo turvallisemmaksi. Huomioi myös, ettei veneesi aiheuttama aallokko haittaa toisia.
  • Keulat vastakkain kohtaavat moottoriveneet väistävät molemmat oikealle. Väylillä kannattaakin aina liikkua oikeaa reunaa pitkin – kaikki eivät voi mahtua keskiviivalle.
  • Kulkusuuntien mennessä ristiin, vasemmalta tuleva moottorivene väistää. Väistö kannattaa suorittaa veneen takaa. Näytäthän aikeesi ajoissa ja selkeästi.
  • Moottoriveneen tulee väistää purjevenettä lähestymissuunnasta riippumatta. Jos purjevene liikkuu moottorilla, kohdellaan sitä kuin moottorivenettä.
  • Purjeveneet väistävät toisiaan tuulen mukaan. Se vene väistää, jonka vasemmalla puolella tuuli on.
  • Veneen, myös purjeveneen, on väistettävä laivaa, jos se on ohjauskyvyltään rajoittunut esim. aluksen suuren syväyksen takia. Huviveneilijän tulisikin ottaa huomioon, että suuret alukset eivät voi poistua väyläalueelta.
  • Oma nopeus ja suunta kannattaa säilyttää, jos ei ole väistämisvelvollinen.

Trafi ja Suomen Purjehdus ja Veneily toimivat yhdessä veneilyn turvallisuuden parantamiseksi. Lisätietoa väistämissäännöistä ja turvallisesta veneilystä www.trafi.fi/veneily

Trafi:
erityisasiantuntija Petri Öhrmark, puh. 029 534 6475, petri.ohrmark(at)trafi.fi

Suomen Purjehdus ja Veneily:
matkaveneilyn koordinaattori Mirja Rosenberg, puh. 040 507 2953, mirja.rosenberg(at)spv.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Suomen Purjehdus ja Veneily on suomalaisten veneilyseurojen etujärjestö. Liitto huolehtii veneilyurheilun harjoittamis- ja kehittämisedellytyksistä Suomessa sekä osallistuu lajin kehittämiseen kansainvälisesti. Liitto tukee seuroja ja luokkaliittoja, jotka tuottavat palveluja veneilyn ja yhteiskunnan hyväksi. Jäsenseuroja liitossa on reilut 330, luokkaliittoja 42 ja henkilöjäseniä seuroissa noin 60 000. www.spv.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki