Etusivu » Tiedotteet » Veneily » Huomioi paloturvallisuus veneilyssä!

Suomen Palopäällystöliitto

Huomioi paloturvallisuus veneilyssä!

Julkaistu: 18.05.2015 klo 14:30
Julkaisija: Suomen Palopäällystöliitto

Säät lämpenevät ja veneilykausi käynnistyy parhaillaan. Nyt on syytä tarkistaa veneen turvavälineiden kunto! Veneilyssä on huomioitava pelastusliivien, äyskärin, airojen ja ankkurin lisäksi myös paloturvallisuusasiat. Tärkein turvallisuustekijä on kuitenkin veneilijän terve järki ja harkintakyky, joten vesillä on viisainta liikkua aina päihteettömästi.

Onko veneessäsi käsisammutin?

Käsisammutin on pakollinen varuste veneessä, jossa tulipalon syttyminen on mahdollista. Sammuttimen teho tulee valita käyttökohteen mukaan. Lisäksi on syytä tarkistaa, soveltuuko sammutin moottoripalon sammuttamiseen. Vähimmäisvaatimuksena veneessä on yksi 8A/68B-luokan sammutin. Sammuttimen käyttöä kannattaa harjoitella etukäteen, jotta käyttö onnistuu myös tosipaikan tullen. Esimerkiksi monet veneseurat järjestävät sammutusharjoituksia.

Toimintakunnon varmistamiseksi käsisammuttimen tarkastus on tehtävä vuoden välein. Tarkastus on tarpeen, sillä venesammutin joutuu kestämään normaalia rankempia olosuhteita. Vuositarkastusten lisäksi sammuttimelle on kerran kymmenessä vuodessa tehtävä perusteellisempi huolto.

Venepalon sattuessa

Veneilijän tulee jo etukäteen miettiä, kuinka venepalon sattuessa toimitaan. Tätä voidaan harjoitella myös etukäteen. Paras tulipalo on kuitenkin se, joka saadaan jo ennalta estettyä. Tärkeää  on siis pitää vene ja varsinkin moottori jatkuvasti kunnossa.

Jos veneessäsi syttyy tulipalo:

• varoita muita veneessä olevia.
  • laita pelastusliivit päälle.
  • tarkasta tilanne: mikä palaa ja onko kukaan vaarassa.
  • pysäytä moottori.
  • sulje polttoaine- ja kaasuhanat.
  • heitä palavat esineet yli laidan.
  • aloita sammutustyö.
  • hälytä apua tarpeen vaatiessa.

(Lähde: Trafi, veneily.fi)

Lisätietoja antaa:
Pasi Uurasmaa
Koulutuspäällikkö
Suomen Palopäällystöliitto
Puh +358 40 560 2112
pasi.uurasmaa@sppl.fi

Suomen Palopäällystöliitto — Finlands Brandbefälsförbund ry on vuonna 1932 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tavoitteena on kohottaa jäsenistön ammattiosaamista sekä edistää ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskunnan valmiutta estää onnettomuuden jo ennalta ja toimia oikein erilaisissa vaaratilanteissa. Palopäällystöliitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä. Sen sijaan turvallisuuden edistäminen on tärkein tehtävämme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki