Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Pyhäselkä piinasi pilkkikansaa

Pyhäselkä piinasi pilkkikansaa

Julkaistu: 07.03.2016 klo 12:18
Julkaisija: Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö

Lauantaina kilpailtu SM-pilkki houkutteli reilut 1500 kovan luokan pilkkijää Joensuun Pyhäselälle. Kilpailu oli kivenkova, eikä ahventen syönti ollut parhaimmasta päästä. Kahden kilon ylitys oli erittäin tiukassa ja monessa sarjassa mitalit ratkottiin grammapelillä.

Joensuun Pyhäselän ahvenet päättivät pistää suut suppuun ja pilkkijät koville lauantaina käydyssä SM-pilkissä. Kuten yleensä on, parin viikon takaisessa esikisassa nähtiin isompia saaliita kuin varsinaisessa kilpailussa. Suurin saalispussi painoi vajaa 2,9 kiloa ja sen sai miesten sarjan voittanut ja Ylä-Keiteleen Koukkua edustanut Pekka Korhonen.

Naisten sarjan paras oli Pohjois-Karjalan Urheilukalastajien Paula Saarinen, vajaan puolentoista kilon saaliillaan. Sarjassa pojat alle 19 vuotta voiton vei Joonas Homin Outokummun Kalastusyhdistyksestä ja saman ikäluokan voittaja tyttöjen puolelta oli Saara Silvennoinen Kiteen Kala-Kavereista.

Poikien alle 15 vuotta kultamitali ripustettiin Viitasaaren Kalakavereita edustaneen Jere Kuusisen kaulaan. Alle 15-vuotiaiden tyttöjen sarjassa voittoon ylsi Helmi Sarpola Rovaniemen Kala- ja Metsämiehistä.

Nuorten alle 12-vuotiaiden sarjassa suurimpaan tulokseen ylsi Pohjois-Karjalan Urheilukalastajia edustanut Iida Issakainen. Iidasta on kova vauhtia tulossa Suomen ykköspilkkijöitä ja seuraavaksi hän edustaa Suomea huhtikuussa Viitasaarella käytävässä Pohjoismaiden Pilkkimestaruuskilpailuissa. Samaan joukkueeseen liittyvät myös mm. Kuusinen, Sarpola sekä naisten sarjassa toiseksi tullut Tiina Karhunen ja alle 15 v. tyttöjen sarjassa myös toiseksi sijoittunut Salla Hovatov. Suomalaiset odotukset tulevaan ovat siten varsin korkealla.

SM-pilkkitapahtuman Joensuussa järjesti Pohjois-Karjalan Vapaa-ajankalastajapiiri yhteistyössä jäsenseurojensa ja Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestön kanssa.

Oheinen kuva on vapaasti käytettävissä uutisen yhteydessä.
”Punnitusjonossa riitti kuhinaa, kun 1500 pilkkijää tuli saalispusseineen jonoon. Kuva: Janne Tarkiainen.”

Aatos Tekokoski, SM-Pilkki 2016 kilpailunjohtaja, p. 045 353 3762
Marcus Wikström, SVK:n kilpailuvastaava, p. 045 110 2126

Suomen Vapaa-ajankalastajien Keskusjärjestö (SVK) on maamme suurin vapaa-ajankalastajien järjestö, joka edistää vapaa-ajankalastajien kalastusmahdollisuuksia sekä neuvoo järjestäytyneitä ja järjestäytymättömiä vapaa-ajankalastajia kestävän käytön mukaisessa kalastuksessa. Järjestön 13 vapaa-ajankalastajapiirin 520 seurassa toimii yhteensä noin 42 000 kalastuksen harrastajaa.
www.vapaa-ajankalastaja.fi, www.ottiopas.fi, www.facebook.com/vapaa.ajankalastajat