Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Kokataan kalaa

Kokataan kalaa

Julkaistu: 11.03.2015 klo 11:51
Julkaisija: Pro Kala Ry

Seuraavaa ruokatrendiä arvuuteltaessa on yhdeksi mahdolliseksi tulevaksi trendiksi nostettu esiin helppous ja edullinen tavallisuus. Siis normaali kotiruoka, mikä kuulostaa hyvältä. Ruoanlaitto on hauskaa ja onnistunut lopputulos palkitsee. Kun raaka-aineet hankkii valmiiksi esikäsiteltynä, esimerkiksi kalat fileenä, ei siihen välttämättä kulu edes kohtuuttomasti aikaa.

Kalaruokien valmistaminen on helppoa ja nopeaa, jos niin haluaa, sillä kala kypsyy todella nopeasti, mutta ilman muuta kalasta voi valmistaa ruokaa myös ajan kanssa. Riippuu mitä ja minkälaiseen tilanteeseen halutaan valmistaa. Nopeaan arkiruokailuun paistettu kalafilee ja raikas salaatti ovat vartissa valmista. Marinoituja silakkafileitä taas kypsytellään kylmässä muutamia päiviä ennen ruokailua, minkä jälkeen ne sitten säilyvät muutaman viikonkin valmiina nautittavaksi.

Kalaa kypsentäessä tärkeintä on muistaa, että kala kypsyy nopeasti. Pannulla paistettaessa pari minuuttia per puoli riittää. Uunissa riittää yleensä noin vartti ja keittoihin kala lisätään vasta kun muut aineet ovat jo lähes kypsiä ja kalapalojen annetaan vain nopeasti kiehahtaa. Kalaruokia valmistaessa ei kannata myöskään käyttää kovin voimakkaita mausteita. Kala itsessään on miedon makuista ja mausteilla kannattaakin korostaa kalan makua, ei peittää sitä. Perinteiset suola ja pippuri riittävät moneen makuun mainiosti.

Mitäpä jos kokeilisit puolukkasilakoita, savukalalasagnea tai paistettua kuhaa Skagen –kastikkeella. Reseptit on kehitellyt Camilla Backlin-Björkqvist ja annokset kuvannut Martina Uthardt.

Savukalalasagne

5 – 6 annostaSavukalalasagne

10 – 12 kpl lasagnelevyjä

600 g savukalaa

n. 20 cm:n pala purjoa

Voita tai margariinia paistamiseen ja vuoan voiteluun

1 – 1½ dl mozzarellaraastetta

Juustokastike:

50 g voita tai margariinia

1 dl vehnäjauhoja

8 dl maitoa

200 g sulatejuustoa (esim. Koskenlaskija)

mustapippuria myllystä

Lämmitä uuni 200 °C. Sulata voi tai margariini kasarissa ja sekoita joukkoon vehnäjauhot. Lisää maito pienissä erissä koko ajan sekoittaen ja keitä välillä hämmentäen noin 10 minuuttia. Lisää sulatejuusto ja sekoita kunnes juusto on sulanut. Mausta kastike suolalla ja pippurilla.

Leikkaa purjo renkaiksi ja rasvassa paistinpannussa. Älä anna purjorenkaiden saada väriä. Anna jäähtyä.

Poista savukalasta ruodot ja leikkaa paloiksi.

Lado voideltuun uunivuokaan kerroksittain savukalaa, purjoa, lasagnelevyjä ja juustokastiketta niin, että päällimmäinen kerros on juustokastiketta. Ripottele päälle juustoraaste. Paista uunin keskiosassa 30-40 minuuttia, kunnes pinta on saanut väriä.

Tarjoa lasagnen kanssa raikasta vihreää salaattia.

Paistettua kuhaa ja Skagen -kastiketta

4 annosta

600 g kuhafileitä

½ – 1 dl vehnäjauhoja

1 muna + ripaus suolaa

½ – 1 dl korppujauhoja

voita tai margariinia paistamiseen

KastikePaistettu kuhaa ja skagen-kastiketta

200 g katkarapuja

1 punasipuli

2 rkl tillisilppua

2 rkl ruohosipulisilppua

2 dl kermaviiliä

1 dl majoneesia

2 tl raastettua piparjuurta

½ sitruunan mehu

1 tl sinappia

muutama tippa worcesterkastiketta

Kuori punasipuli ja leikkaa pieniksi kuutioiksi. Mikäli katkaravut ovat suuria, leikkaa ne pienemmiksi paloiksi. Sekoita kaikki kastikeaineet keskenään ja mausta kastike suolalla ja mustapippurilla. Anna maun tasaantua jääkaapissa 1-2 tuntia.

Mausta kuhafileet suolalla ja pippurilla. Riko muna, lisää ripaus suolaa ja vispaa rakenne rikki. Paneroi kuhafileet ensin vehnäjauhossa, sitten kananmunassa ja viimeksi korppujauhoissa.

Paista paneroidut fileet voissa tai margariinissa. Aseta rapeaksi paistetut fileet suoraan lautasille ja tarjoile Skagen –kastikkeen kanssa.

PuolukkasilakatPuolukkasilakat

500 g silakkafileitä

Etikkaliemi:

5 dl vettä

1 rkl suolaa

1 dl etikkaa

Puolukkaliemi:

½ dl laimentamatonta makeutettua puolukkamehua

1½ dl vettä

2 dl sokeria

vajaa 1 dl etikkaa

4 tl suolaa

2 tl rouhittua maustepippuria

1 dl kokonaisia puolukoita

pala purjoa

Sekoita vesi ja suola ja sekoita kunnes suola on liuennut. Lisää etikka.

Laita silakkafileet etikkaliemeen ja anna fileiden kypsyä liemessä jääkaapissa noin 12 tuntia tai kunnes liha on kiinteää ja valkoista.

Kaada fileet lävikköön ja valuta hyvin.

Sekoita vesi, sokeri ja suola. Sekoita kunnes sokeri ja suola ovat liuenneet. Lisää etikka, puolukkamehu, maustepippuri ja kokonaiset puolukat. Leikkaa purjo pieniksi paloiksi.

Lado silakkafileet puhtaaseen lasipurkkiin, laita päälle hienonnettu purjo, kaada päälle puolukkaliemi ja sulje purkit. Anna maustua jääkaapissa muutama päivä ennen tarjoilua.

Puolukkasilakat säilyvät kylmässä 3 – 4 viikkoa.

Pro Kala Ry on yleishyödyllinen yhdistys, jonka jäsenistö koostuu elinkeinokalatalouden järjestöistä, ammattikalastajista, kalan jalostajista ja kalakauppiaista.

Yhdistys perustettiin vuonna 1994.

Pro Kala Ry:n tarkoituksena on lisätä kuluttajien ja muiden sidosryhmien tietämystä kalan ja kalatuotteiden ravitsemuksellisesta merkityksestä sekä käyttötavoista, ja näin edistää kalan käyttöä monipuolisena elintarvikkeena.

Lisäksi yhdistys edistää kalan ja kalatuotteiden laatua ja elinkeinokalatalouden alalla toimivien jäsentensä yhteistoimintaa.

Yhdistyksen toimintamuotoja ovat kalaan liittyvä monipuolinen tiedotustoiminta, menekinedistämiskampanjat, alaa palvelevien kuluttajatutkimusten ja selvitysten teettäminen sekä erilaiset kalaan liittyvät kehitysprojektit.

Lisätietoja Pro Kala Ry:n toiminnasta ja jäsenyydestä antaa toiminnanjohtaja Katriina Partanen,katriina.partanen@prokala.fi