Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Karate1 Premium League – Itävallan avoin 12.10.2014 Helena Kuusisto pronssille ja sarjansa kokonaisvoittajaksi

Suomen Karateliitto Ry

Julkaistu: 12.10.2014 klo 19:33
Julkaisija: Suomen Karateliitto Ry

Helena Kuusisto antoi vahvan näytön tulevia karaten MM-kisoja ajatellen ja otteli pronssille Karate 1 Premium Leaguen kauden päätöskilpailussa Itävallan avoimessa.  Menestyi toi Kuusistolle myös K1 Premium Leaguen kokonaisvoiton omassa sarjassaan +68 kg.

Myös Pasi Hirvonen menestyi sijoittumalla kymmenen parhaan joukkoon miesten katassa.

Helena Kuusisto (+68 kg) aloitti kilpailunsa voittamalla Itävallan Nathalie Reiterin selkein ottein 2-0.

Seuraavalla kierroksella vastaan asettui Unkarin Nikola Bartha. Unkarilainen taipui luvuin 3-1 ja Kuusisto eteni kolmannelle kierrokselle, otteluun Kroatian Masa Martinovcia vastaan.

Kuusistoa päätä pidempi kroatialainen yllätti Kuusiston kolmen pisteen tuovalla potkulla päähän ja hallitsi sen jälkeen ottelua, Helenan aktiivisia hyökkäysyrityksistä huolimatta. Kroatialainen voitti ottelun luvuin 0-6.

Martinovc eteni sarjan finaaliin voittamalla Ruotsin Hana Antunovicin 6-2, ja Kuusistolle avautui tie keräilyotteluihin.

Ensimmäisessä keräilyottelussa vastassa oli Serbian Jovana Ilic, jonka Helena Kuusisto voitti 3-0. Näin Kuusisto eteni pronssiotteluun.

Pronssiottelu Ruotsin Hana Antunovicia vastaan eteni Helenan tahdissa ja hän otti vakuuttavan voiton numeroin 5-1.

Kuusisto on selvästi eräs Suomen mitalitoivoista tulevissa MM-kisoissa Bremenissä 5.-9.11.2014, ja hän janoaa varmasti jatkoa viime kevään EM-menestykselle, jossa Kuusisto otti henkilökohtaisen pronssimitalin ja naisten joukkue ylsi EM-hopealle.

Hirvonen 9. katassa

Pasi Hirvonen arvottiin suoraan toiselle kierrokselle, jolla Hirvonen otti niukan 3-2 voiton Azerbaidjanin Rafiq Amirovista.

Seuraavassa ottelussa vastaan asettui EM 1.  Italian Mattia Busato, jolle Hirvonen kärsi tappion luvuin 0-5. Busato eteni aina finaalin asti, Hirvoselle avautui tie keräilyotteluihin.

Keräilyotteluissa ensimmäisenä vastaan asettui Jan-Phillipp Bettschen (Sveitsi), jonka Hirvonen voitti vahvasti 5-0.

Seuraavalla kierroksella Hirvosen vastustajaksi tuli Saksan kokenut Ilja Smorguner. Saksalainen voitti ottelun luvuin 0-5 ja eteni vielä seuraavan kierroksen voitollaan pronssiotteluun, jonka hän kuitenkin hävisi tämän vuoden K1 Premium Leaguen miesten katan kokonaisvoittajalle ranskan Vu Duc Minh Dackille.

Miesten kataan osallistui kaikkiaan 87 kilpailijaa, joten Hirvosen 9. sija on lupaava näyttö MM-kisoja ajatellen.

Muut suomalaiset jäivät alkukierroksille

Suomen toinen edustaja miesten katassa, Niklas Turunen, arvottiin suoraan toiselle kierrokselle, jossa vastaan tuli Alan Garda. Italian Garda voitti ottelun 0-5, mutta hävisi jo seuraavan ottelunsa ja tämä esti Turusen pääsy keräilyotteluihin.

Naiset -55 kg sarjassa Johanna Hyvärinen arvottiin suoraan toiselle kierrokselle, Ranskan Emilie Thouyta vastaan. Ottelu päättyi tasan ja tuomariäänestyksessä liput menivät ranskalaiselle.

Hyvärisen tie keräilyihin nousi pystyyn ranskalaisen hävittyä seuraavan ottelunsa.

Miehet +84 kg sarjassa Oskari Rajala arvottiin suoraan toiselle kierrokselle ja kohtasi avausottelussaan Simon Antikj (Makedonia). Antikj voitti ottelun 0-4 ja eteni vielä kaaviossa voittamalla seuraavan ottelunsa. Hän hävisi kuitenkin ottelun lohkovoitosta, ja myös Rajalan pääsy keräilyeriin tyssäsi siihen.

Suomen MM-joukkue julkaistaan virallisesti maanantaina 20.10. Joukkue viimeistelee kisakuntoaan vielä yhteisellä leirillä Pajulahden Urheiluopistolla 24.-26.10.2014.

Valmentajana matkassa on Kai Keinänen, jolta lisätietoa kilpailutapahtumista 11-12.10.2014,

gsm +358503017255

Kisatulokset löytyvät alla olevan linkin kautta:

Lisätietoa Suomen MM-joukkueesta ja heidän valmistautumisesta:

Anssi Kaltevo, lajipäällikko
Puh. 0104208501, gsm 050-3141201
anssi.kaltevo@karateliitto.fi

Liitteenä ottelukuva karaten EM-kisoista, Helena Kuusiston pronssiottelusta. Kuva: Pekka Karenmaa

Suomen karateliitto edustaa suomalaisia karateseuroja yli tyylisuuntarajojen. Liitossa on tällä hetkellä yli sata jäsenseuraa.

Karateliiton tarkoitus on "edistää ja kehittää karatea ja muita samantapaisia kamppailulajeja Suomessa ja toimia näiden kamppailulajien yhdistysten valtakunnallisena keskusjärjestönä kilpa-, kunto-, nuoriso-, ja muussa kamppailulajeihin liittyvässä toiminnassa."

Suomen karateliitto edustaa suomalaista karatea maailmanlaajuisissa karaten katto-organisaatioissa kuten Maailman karateliitto (WKF) ja Euroopan karateliitto (EKF).