Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » Alpo Aaltokosken 30-vuotistaiteilijajuhlassa tanssia ja musiikkia yli kulttuurirajojen

Alpo Aaltokoski Company

Julkaistu: 08.12.2015 klo 10:15
Julkaisija: Alpo Aaltokoski Company

57-vuotias tanssitaiteilija astuu itse lavalle soolokoreografiassaan Navigatio

Pro Finlandiallakin palkittu koreografi Alpo Aaltokoski viettää 30-vuotistaiteilijajuhlaansa monipuolisen ohjelmakokonaisuuden merkeissä Aleksanterin teatterilla toukokuussa 2016. Aaltokoski tunnetaan ihmiselämän keskeisiä kysymyksiä käsittelevistä, lämminhenkisistä tanssiteoksistaan. Juhlaesityksissä hän tanssii itse uuden soolonsa Navigatio.

“Aaltokoski on taiteilija jokaisella solullaan. Hänen ylväs, mystinen fyysisyytensä ja läsnäolonsa on vaikuttavaa. Miestä on pakko katsoa.”Helsingin Sanomat

Navigation elävästä musiikista vastaavat Jussi Jaakonaho ja Joonas Widenius. Jaakonaho on mm. Ismo Alangon, Jonna Tervomaan ja Tuure Kilpeläisen yhtyeistä tuttu kitaristi, säveltäjä ja musiikin tuottaja. Widenius puolestaan lukeutuu suomalaisen flamencokitaroinnin kiistattomaan kärkeen. Navigation kokonaisvaltaisen visuaalisuuden luovat Aaltokosken pitkäaikaiset yhteistyökumppanit: palkittu pukusuunnittelija Marja Uusitalo ja valosuunnittelija Kalle Paasonen, sekä lavastaja Anders Karls. Valokuvat ovat Stefan Bremerin.

Yhteisilloissa nähdään vaihtuvia vierailijoita musiikin ja tanssin huipulta – aina Nicaraguasta asti. Alpo Aaltokoski on aktiivisimmin Latinalaisessa Amerikassa työskennellyt suomalainen tanssitaiteilijamme. Hän on esiintynyt, opettanut ja toiminut kulttuurivaihdon projekteissa Etelä- ja Keski-Amerikassa yli 20 vuoden ajan, Nicaraguassakin 10 kertaa. Aleksanterin teatterissa aiemminkin Aaltokosken kanssa työskennellyt tanssija Yeinner Chicas tulkitsee sooloteoksen De Una Semilla (suom. ’siemenestä’) vuodelta 1995. Lisäksi nähdään jo koreografin klassikkoteokseksi muodostunut Together, jota on esitetty Meksikossa, Nicaraguassa ja Italiassa.

NAVIGATIO
Koreografia ja tanssi: Alpo Aaltokoski | Musiikki: Jussi Jaakonaho, Joonas Widenius | Valosuunnittelu: Kalle Paasonen | Pukusuunnittelu: Marja Uusitalo | Lavastus: Anders Karls | Tuottaja: Helmi Saksala | Kuvat: Stefan Bremer

ESITYKSET: ke 4.5. (ensi-ilta) | to 5.5. | pe 6.5. | la 7.5. | to 12.5. | pe 13.5. || Kaikki esitykset klo 19 || Aleksanterin teatteri os. Bulevardi 23-27, Helsinki

LIPUT toimituskuluineen: 30/20 € | Aleksanterin teatterin lipunmyynti p. (09) 676 980 & www.lippupalvelu.fi

Pro Finlandiallakin palkittu taiteilijaprofessori (2003-2008) Alpo Aaltokoski on luonut yli 50 koreografiaa. Hänen luotsaamansa, vuonna 1995 perustettu helsinkiläinen nykytanssiryhmä Alpo Aaltokoski Company on esiintynyt lähes 30 maassa viidellä mantereella. Aaltokoski on Aleksanterin teatterin vieraileva residenssitaiteilija 2015–17.

Yhteydenotot: info@aaltokoskicompany.fi | p. 044 3233 509