Etusivu » Tiedotteet » Vapaa-aika » 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Turun pääkirjastossa

Suomen tietokirjailijat ry

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Turun pääkirjastossa

Julkaistu: 28.10.2015 klo 12:04
Julkaisija: Suomen tietokirjailijat ry

Suomalaisen tietokirjallisuuden merkittäviä teoksia esittelevä näyttely on nähtävissä Turun pääkirjaston aulassa 10.11.–27.11.2015. Avajaisissa 10. marraskuuta 2015 vieraana palkittu tietokirjailija Panu Rajala. Näyttelyn esittelee Joel Kuortti. Vapaa pääsy.

Joel Kuortin ja Jukka-Pekka Pietiäisen teokseen 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa – Abckiriasta Mustaan orkideaan pohjaava näyttely esittelee tietokirjallisuuden eri lajit ja kunkin lajin merkittävät suomalaiset teokset. Roll-up-näyttely on kiertänyt kirjastoissa ympäri Suomen jo toista vuotta. Avajaisten kirjailijavieraana Turun pääkirjastossa tavataan näyttelyssäkin esillä oleva tietokirjailija Panu Rajala.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely ei pyri muodostamaan tietokirjakaanonia. Niin näyttelyn kuin sen pohjana olevan teoksen tarkoitus on haastaa katsoja ja lukija pohtimaan, ovatko juuri mukaan valitut teokset ansainneet paikkansa sadan joukossa. Entä mitä listalta puuttuu? Roll-up-näyttely on toteutettu Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen tuella.

Avajaisten ohjelma

klo 17–17.30 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttelyn esittely
Pääkirjaston aula (uudisosa, 1. krs), Joel Kuortti

klo 17.30–18.30 kirjailijahaastattelussa Panu Rajala
Studio (uudisosa, 1. krs), haastattelijana Lassi Saressalo

Rajala ja Kuortti ovat haastateltavissa ennen näyttelyn avajaisia.

Panu Rajala on suosittu kirjailija, joka tunnetaan erityisesti elävästi kohdettaan kuvaavista elämäkerroista. Hän on kirjoittanut teoksia muun muassa F. E. Sillanpäästä, Juhani Ahosta, Mika Waltarista, Olavi Paavolaisesta ja Aila Meriluodosta.

Rajala palkittiin Suomen tietokirjailijat ry:n Tietokirjailijapalkinnolla Helsingin Kirjamessuilla 24.10.2015. 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttelyssä mukana oleva Rajalan Unio Mystica – Mika Waltarin elämä ja teokset on ollut arvostelijoiden ja yleisön suosikki. Kirja voitti myös Lauri Jäntin ja P. E. Svinhufvudin muistosäätiön palkinnon vuonna 2008.

Tampereen yliopiston teatterin ja draaman tutkimuksen professorina toiminut Rajala on myös kirjoittanut useita näytelmiä, romaaneja ja elokuvakäsikirjoituksia.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely

Turun pääkirjasto, Linnankatu 2
10.11.–27.11.2015
Avoinna: ma–pe 9–20, la 10–16, su 12–18
Vapaa pääsy

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Ari Elo | tiedottaja | Suomen tietokirjailijat ry
ari.elo@suomentietokirjailijat.fi | 040 546 0235

_____

Suomen tietokirjailijat ry on maamme suurin kirjailijajärjestö. Se edistää tietokirjallisuutta, jakaa apurahoja ja palkintoja sekä valvoo tieto- ja oppikirjailijoiden tekijänoikeudellisia ja taloudellisia etuja. Yhdistyksellä on yli 3 100 jäsentä.

suomentietokirjailijat.fi | Facebook | Twitter