Etusivu » Tiedotteet » Vakuutus » Nämä tavarat otetaan turvaan tulipalossa: lompakko, matkapuhelin ja kannettava tietokone

LähiTapiola

Julkaistu: 17.12.2014 klo 11:45
Julkaisija: LähiTapiola

Jos tulipalo yllättää kotona, aika pelastautumiseen ja tärkeiden tavaroiden mukaan ottamiseen lasketaan minuuteissa tai sekunneissa. LähiTapiola kysyi asiakaskyselyssään, minkä yhden tavaran he ottaisivat mukaan tulipalosta siinä tapauksessa, että läheiset ihmiset ovat jo turvassa. Ylivoimaisesti tärkeimpänä pelastettavana tavarana pidettiin lompakkoa.

–Todennäköisesti ottaisin mukaan lompakon. Voisi kuvitella, että ilman minkäänlaista henkilöllisyystodistusta olisi todella hankala jatkaa elämää heti alkuunsa, eräs vastaaja perusteli.

Toiseksi eniten mainintoja keräsi kännykkä ja kolmanneksi eniten kannettava tietokone. Myös tärkeät valokuvat ja tärkeät paperit sekä ulkoiset kovalevyt mainittiin monissa vastauksissa. Kyselyssä 60 prosenttia vastaajista piti tulipaloa pelottavimpana kotia uhkaavana vaaratilanteena. LähiTapiolan kyselyyn vastasi 272 henkilöä joulukuun alussa.

–Ennen omaisuuden pelastamista on aina ehdottomasti varmistettava, että kaikki ihmiset ja kotieläimet ovat turvassa. Tulipalossa savu leviää erittäin nopeasti, ja jo muutamassa minuutissa olosuhteet muuttuvat hengenvaarallisiksi. Tulipalotilanteessa ei ole hetkeäkään hukattavaksi, painottaa LähiTapiolan osastopäällikkö Antti Määttänen.

Hän muistuttaa, että palovaroitin on pakollinen joka kodissa jokaista alkavaa 60:ta asuinneliötä kohden. Palovaroitin on erittäin tärkeä pelastautumisen kannalta, sillä se antaa aikaa toimia tulipalon sattuessa.

Moni jättää pesukoneen päälle ilman valvontaa

Yli 80 prosenttia vastaajista ilmoitti, ettei käytä viallisia sähkölaitteita tai kuivata pyykkiä kiukaan päällä saunassa. Myös ruoanlaittoon liittyvistä paloriskeistä oltiin tietoisia, sillä yli 70 prosenttia vastaajista kertoi, ettei jätä ruokaa liedelle valvomatta eikä säilytä lieden lähellä helposti syttyvää tavaraa. Selvästi harvempi varoo pyykki- tai astianpesukoneita. 58 prosenttia vastasi, että ei jätä pyykki- tai tiskikonetta päälle ilman valvontaa. Hyvin moni jättää siis koneen pyörimään lähtiessään asioille.

–Moni kokee, että arkisin aika ei riitä ja joskus tekee mieli joustaa turvallisuuden kustannuksella. Sähköpalot ovat hyvin yleisiä tulipalojen syitä, ja ne voivat alkaa myös pesukoneista. On todettu, että todella monissa tapauksissa hälytykset pelastuslaitoksille tulevat naapuriasunnosta. Kerros- tai rivitalossa tämä voi nopeuttaa pelastuslaitoksen tuloa, mutta omakotitalossa palo voi ehtiä pitkälle ennen havaitsemista, ellei talonväki ole paikalla, Määttänen sanoo.

Alkusammutusta täytyy harjoitella

Kyselyn perusteella monet ovat miettineet, miten toimia tulipalon sattuessa. Kahdessa kolmesta kodista on jokin alkusammutusväline. Lähes puolet vastaajista kertoo, että perheenjäsenet tietävät missä sammutusvälineitä säilytetään ja osaavat käyttää niitä. Joka kolmas kertoo perheen suunnitelleen, miten toimia, jos herää yöllä palovaroittimen ääneen. Neljäsosa vastaajista on kertonut lapsille, miten tulipalossa toimitaan.

–Tärkeintä on varmistaa poistumistiet. Poistumisen on oltava mahdollista myös omakoti- ja rivitalojen toisista kerroksista, ja varatietikkaat ovat siksi erittäin suositeltava ratkaisu. Sen jälkeen voi tehdä alkusammutuksen, jos mahdollista. Käytännössä kaikki kodeissa syttyvät tulipalot on alkuvaiheessa mahdollista sammuttaa alkusammuttimella, mutta sammuttimen – kuten muidenkin alkusammutuslaitteiden - käyttöä on harjoiteltava, Antti Määttänen sanoo.

Lisätiedot:
Antti Määttänen
osastopäällikkö, LähiTapiola
etunimi.sukunimi@lahitapiola.fi

Poimintoja tutkimuksesta:

• Vain 16 prosenttia vastaajista tietää hyvin, mitä kotivakuutus korvaa. Valtaosa vastaajista, 78 prosenttia, ilmoittaa tietävänsä ”suurin piirtein”, mitä oma kotivakuutus korvaa.
  • Kyselyssä kysyttiin myös, millaista kotia uhkaavaa vaaratilannetta vastaajat pelkäävät eniten. Eniten mainintoja sai tulipalo, jota pelkää eniten 60 prosenttia vastaajista. Vesivahinkoa pitää suurimpana pelkonaan 53 prosenttia vastaajista. 30 prosenttia vastaajista pelkää eniten kodin murtoa.
  • Murtoja varten suositellaan hälytyslaitteita. Useimpiin murtojärjestelmiin saa kytkettyä myös palovaroittimet, sanoo osastopäällikkö Antti Määttänen.
  • Vastauksissa näkyvät viime vuosien myrskytuhojen vaikutukset. Pieni osa vastaajista pitää myrskyvahinkoa pahimpana kotiaan uhkaavana pelkona.

Lähde: LähiTapiolan Suunnannäyttäjät-kysely, joulukuu 2014.