Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Uskonnon ja maailmanpolitiikan tutkimuksen huippuasiantuntijaa Brian Grim Suomessa 11.-12.12

Suomen Lähetysseura

Kutsu.
Julkaistu: 03.12.2013 klo 16:04
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Haastattelutarjous: Uskonnon ja maailmanpolitiikan tutkimuksen huippuasiantuntijaa Brian Grim Suomessa 11.-12.12

”Arabikevään jälkipyykki – uskontojen rooli Lähi-idän kriiseissä ja kehittyvissä yhteiskunnissa”

Yhdysvaltalaisen sitoutumattoman Pew  Research Centerin tänä vuonna julkaiseman tutkimuksen mukaan Arabikevään seurauksena uskonnonvapautta rajoitetaan yhä enemmän Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa. Toisin kuin useat maailman johtajat olettivat, monet uskontoon liittyvät rajoitukset eivät ole höllentyneet vaan tiukentuneet. Tunisiassa alkaneen Arabikevään ensimmäisestä aallosta tulee vuodenvaihteessa kuluneeksi kolme vuotta.

Pew Research Centerissä  työskentelevä Brian J. Grim lukeutuu uskonnon ja maailmanpolitiikan tutkimuksen huippuasiantuntijoihin.  Pew Research Center seuraa ja raportoi maailmanlaajuisista sosiaalisista ja poliittisista suuntauksista.

Brian Grimin viimeisin tutkimusjulkaisu (Arab Spring Adds to Global Restrictions on Religion, 2013) käsittelee Arabikevään vaikutuksia uskonnonvapaustilanteeseen Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueilla sekä myös globaalista perspektiivistä.

Grim tarjoaa Suomen-vierailullaan näkökulmia kysymyksiin: mikä on uskonnon rooli Lähi-idän eskaloituvissa konflikteissa kuten Syyriassa, onko uskonnoilla merkitystä Egyptin ja Pakistanin tulehtuneissa sisäpoliittisissa kriiseissä, miten kansallisvaltiot ja kansainvälinen yhteisö vastaavat uskonnonvapauden rajoituksiin – jos mitenkään. Grim tapaa Suomessa poliittisia vaikuttajia ja päättäjiä. Hän  vierailee Suomessa Suomen Lähetysseuran kutsumana.

Lisätietoa:

Arab Spring Adds to Global Restrictions on Religion -tutkimuksesta: http://www.pewforum.org/2013/06/20/arab-spring-restrictions-on-religion-findings/

Brian Grim: http://www.pewresearch.org/experts/brian-j-grim/

Grim antaa haastatteluja medialle 11-12. joulukuuta. Haastattelupyynnöt voi lähettää Suomen Lähetysseuran tiedottaja Laura Meriläinen-Amaumolle tai ihmisoikeuserityisasiantuntija Katri Leino-Nzaulle:

Katri Leino Nzau, katri.leino-nzau@felm.org puh: 040 4514115

Laura Meriläinen-Amaumo, laura.merilainen-amaumo@felm.org puh: 043 8243274

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi