Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Nenäpäivä auttaa kehitysmaiden lapsia

Nenäpäivä auttaa kehitysmaiden lapsia

Julkaistu: 22.10.2015 klo 08:00
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Nenäpäivä-kampanja on jo hyvässä vauhdissa ja huipentuu jälleen suureen Nenäpäivä-show’hun Yle TV2:lla 6.11. Kampanjassa on mukana yhdeksän järjestöä, jotka Nenäpäivän tuella vahvistavat lasten oikeuksia kehitysmaissa. Yksi näistä järjestöistä on Suomen Lähetysseura.

Nenäpäivän haaveena on Suomi, jossa jokainen edistää kehitysmaiden lasten ihmisarvoisen elämän toteutumista. Viime vuonna suomalaiset keräsivät kehitysmaiden lasten hyväksi Nenäpäivä-historian suurimman summan: 3,69 miljoonaa euroa.

Tänäkin vuonna kampanjaa ovat kukin tavallaan tukemassa lukuisat yritykset, koulut, päiväkodit, harrastusryhmät, järjestöt ja muut yhteisöt, sekä omalla ohjelmatoiminnallaan Yleisradio. Nenäpäivään liittyy myös lukuisia tapahtumia eri puolilla Suomea. Lähetysseura on mukana koordinoimassa Nenäpäivä-tempauksia Kuopiossa ja Helsingissä.

Suomen Lähetysseura ohjaa oman osuutensa Nenäpäivä-keräyksen tuotosta Nepaliin. Se käytetään neljän eri yhteistyökumppanin kanssa työhön, joka parantaa lasten ja naisten asemaa sekä tukee etnisiä vähemmistöjä ja dalit- eli alakastisten yhteisöjä kohentamaan koulutusta, ruokaturvaa, terveyttä ja toimeentulomahdollisuuksia.

Nenäarpajaiset

Nenäpäivä-säätiö järjestää Nenäarpajaiset 1.10.–30.11. välisenä aikana.  Pääpalkintona on auto, muita palkintoja on 30 000 kappaletta. Arvan (5 €) voi ostaa lähettämällä tekstiviesti NENÄARPA numeroon 16499, arpa tulee puhelimeen.

Lisätietoa www.nenapaiva.fi

…………………………

Äitiryhmät sosiaalisen muutoksen moottoreina Nepalissa

Nepalin hallituksen mukaan olisi tärkeää saada joka kylään äitiryhmä äiti- ja lapsiterveyden edistämiseksi. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi yksi Lähetysseuran Nepalin-kumppaneista, Shanti Nepal, perustaa äitiryhmiä Dhadingin läänin syrjäisiin kyliin.

Äitiryhmiä on tällä hetkellä yli 90. Olennaista on naisten voimaannuttaminen. He saavat koulutusta muun muassa äiti-lapsiterveyteen, hygieniaan ja toimeentulon parantamiseen liittyvistä asioista. Kylien sanitaatio-oloja parannetaan ja perheasioista keskustellaan.

Joka kuukausi 15 senttiä säästöön

Sarswotin äitiryhmä Gajurin kylässä on toiminut jo vuodesta 2009. Ryhmään kuuluu lähes 70 naista. Jokainen nainen laittaa kuukausittain 20 rupiaa (0,15 e) yhteiseen säästökassaan. Siitä ryhmän jäsenille myönnetään lainoja vaikkapa terveydenhoitoon tai uuden elinkeinon aloittamiseen. Summa voi tuntua pieneltä, mutta näille naisille se on merkittävä.

Yhdessä naiset ovat saaneet kylässä alkoholin käytön ja perheväkivallan vähenemään. Äidit menevät synnyttämään klinikoille kotisynnytysten sijaan ja lapsikuolleisuus on vähentynyt huomattavasti. Lainan turvin perheet ovat voineet aloittaa vaikkapa pienviljelyn tai eläinten kasvatuksen. Tulot käytetään lasten koulunkäyntiin ja niillä turvataan ruoka perheelle koko vuodeksi.

Kuvatekstit:

Lähetysseura kohdistaa Nenäpäivä-tukea Nepaliin mm. äitien ja lasten hyvinvoinnin parantamiseen. Menossa on alle 5-vuotiaiden lasten painonkehityksen tarkkailu Gajurin kylässä Dhadingin läänissä. Kuva Shanti Nepal

Lähetysseura tukee Nenäpäivä-varoin myös sekä Nepalin yhdistyneen lähetyksen (UMN) että CMC-järjestön (Centre for Mental Health and Counselling Nepal) työtä lapsiystävällisten koulujen kehittämiseksi Nepalissa.  Tulokset ovat olleet niin myönteisiä, että kouluviranomaiset ovat pyytäneet laajentamaan ohjelmaa mahdollisimman moniin kouluihin. Kuva CMC

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi