Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Luonnollisesti – luontokuvia Valamon luostarissa 16.1.-31.8.2016

Valamon luostari

Luonnollisesti – luontokuvia Valamon luostarissa 16.1.-31.8.2016

Julkaistu: 12.01.2016 klo 12:30
Julkaisija: Valamon luostari

KUTSU TIEDOTUSVÄLINEILLE

Tervetuloa Luonnollisesti -luontokuvanäyttelyn avajaisiin
lauantaina 16.1.2016 klo 13 (tiedotusvälineet tervetulleita jo alkaen klo 12)
Valamon luostarin kulttuurikeskuksen saliin,
Valamontie 42, 79850 Uusi-Valamo

Tilaisuuden avaa arkkimandriitta Sergei.

Tiedotusvälineitä pyydetään ilmoittamaan tulostaan munkki Simeonille,
puh. 044 425 9232, simeon@valamo.fi

****************************************

TIEDOTE

Tammikuussa avattavassa näyttelyssä ”Luonnollisesti” on esillä Suomen luontovalokuvaajien huippuotoksia. Nyt mukana olevat kuvaajat tuntevat toisensa jo kymmenien vuosien takaa. Kauko Marjamäki, Raimo Sundelin, Nils Sundberg, Benjam Pöntinen ja Pertti Hissa olivat mukana luontokuvineen yhteisnäyttelyssä Pietarin Smolnassa vuonna 2004. Heidän lisäkseen näyttelyssä on Asko Salmen ja Arno Rautavaaran töitä. Näyttely tarjoaa katsojilleen luontokuvien helmiä.

Kuvatessa luonnon armoilla

Luontovalokuvaus on ennen kaikkea kestävyyslaji. Kovin usein saattaa kulua kymmeniä vuosia jonkun kuvan saamiseksi ja toisaalta joskus onnistuu nappaamaan kotiportailta merkittävän kuvan. ”Näidenkin näyttelyssä olevien kuvien saamiseksi on taivallettu pitkiä matkoja ja vietetty lukemattomia öitä piilokojuissa – yleensä kokolailla ankeissa oloissa”, kuvaa luontokuvauksen luonnetta Pertti Hissa. ”Kuitenkin onnistuneen kuvan jälkeen kaikki vaivat unohtuvat, kuten jokainen kuvaaja omakohtaisesti tietää.”

Filmikuvat ja  digikuvat

Luontokuvaajien otettua käyttöönsä uudenpolven nopeat digikamerat on saatu kuvia, joista menneinä aikoina saatettiin vain haaveilla. Kuvaajien käytöstä ei filmi kuitenkaan ole kokonaan kadonnut.

Hissa on niitä vanhan polven jääriä, joka kuvaa digille, mutta luottaa edelleenkin myöskin filmiin. ”Vuosikymmenet sitten kuvatuista mustavalkofilmeistä saadaan vieläkin tehtyä loistavia kuvia”, kertoo Hissa. ”Miten sitten lienee ajan oloon tuon digin kanssa.”

Valamon luostari
munkki Simeon, puh. 044 425 9232
simeon@valamo.fi

Valamon munkkiluostari on ortodoksisen uskonelämän ja kulttuurin elävä keskus. Heinävedellä jo 75 vuotta sijainnut luostari ottaa vieraita vastaan ympäri vuoden. Nykypäivän ihmiselle luostarin levollinen ilmapiiri ja ympäröivä luonto tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden rauhoittumiseen kaukana kaikesta kiireestä.

Valamon munkkiluostarin veljestö elää hengellistä yhteisöelämää, joka pohjautuu ortodoksisen kirkon askeesin perintöön. Vanhan perinteen mukaan luostarin tulee elättää itse itsensä. Nykyisin Valamon pääelinkeino on matkailu: luostarissa käy vuosittain kymmeniä tuhansia vieraita, ja kaikki matkailusta saadut tuotot käytetään suoraan luostarin ylläpitoon ja kehittämiseen.

www.valamo.fi