Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Kaikella kunnioituksella puhuu rohkeasti aikuisten lasten ja vanhempien suhteen ongelmista

Kirjapaja

Julkaistu: 06.08.2014 klo 13:57
Julkaisija: Kirjapaja

Tiedote 6.8.2014

(Huom! Sisältää kutsun keskustelutilaisuuteen 13.8. klo 18 Arkadia Bookshopissa!)

Katriina Järvisen uusi kirja Kaikella kunnioituksella – Irtiottoja vanhempien vallasta nostaa esiin aiheen, josta kulttuurissamme on paljolti vaiettu: aikuisten lasten ja vanhempien suhteen kipukohdat.

Vanhempiaan ei voi valita, sanotaan. Omat arvot ja elämänvalinnat voivat kuitenkin olla ristiriidassa vanhempien näkemysten kanssa, vanhempi käyttää valtaa ja pyrkii hallitsemaan aikuisen lapsensa elämää tai heittäytyy itse pahaa oloaan muihin purkavaksi lapseksi. Välit kiristyvät ja joskus katkeavat kokonaan.

Vaatimus vanhempien kunnioittamisesta elää kulttuurissamme voimakkaana, mutta entä jos kanssakäyminen osoittautuu mahdottomaksi. Salliiko kunnioitus keskustelun? Ennemminkö laiha sopu kuin välien katkeaminen?  Helpompi on vain todeta: ”Onhan ne silti sun vanhemmat.”

Katriina Järvinen taustoittaa aihetta kirjallisuudella, omalla elämänkokemuksellaan sekä haastatteluiden kautta. Suhteestaan vanhempiin tai aikuisiin lapsiin puhuvat muun muassa Juha Hurme, Taija Tuominen, Claes Andersson ja Päivi Istala.

Huom! Katriina Järvinen keskustelee kirjastaan ke 13.8. klo 18–19 Arkadia International Bookshopissa, Nervanderinkatu 11, 00100 Helsinki. Tervetuloa!

Katriina Järvinen: Kaikella kunnioituksella – Irtiottoja vanhempien vallasta. 190 s. Kirjapaja 2014. 14.8 / 17. ISBN 978-952-288-122-9. 31,90 e.

Katriina Järvinen on sosiaalipsykologi ja antropologi, psykoterapeutti ja kouluttaja. Hän on kirjoittanut mm. teokset Luokkaretkellä hyvinvointiyhteiskunnassa (2007, yhdessä Laura Kolben kanssa) ja Vapaa nainen törmää todellisuuteen (2010, yhdessä Tuulikki Pietilän kanssa).

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste, marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi; 09 6877 4568 ja Katriina Järvinen, katriina.jarvinen1@gmail.com

Arvostelukappaleet: Minna Vatja, minna.vatja@lastenkeskus.fi

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki