Etusivu » Tiedotteet » Uskonto » Anne Lamottin ja Thomas Mertonin teokset uudistavat rukouskirjojen perinnettä

Basam Books

Anne Lamottin ja Thomas Mertonin teokset uudistavat rukouskirjojen perinnettä

Julkaistu: 11.11.2014 klo 11:39
Julkaisija: Basam Books

Kirjailija Anne Lamott on pelkistänyt teoksessaan tärkeimmät rukoukset kolmeen sanaan: auta, kiitos ja vau. Nämä kolme olennaista sanaa ovat Lamottille rukouksia, jotka auttavat vaikeidenkin tapahtumien ylitse. Lamott käsittelee rukouksia oman kokemuksensa kautta havainnollisesti ja elämänmakuisesti. Auta, kiitos, vau on suunnattu rukouskirjojen ystäville, mutta myös sellaisille, jotka eivät ole aiemmin rukouskirjoihin tarttuneet.

Anne Lamott näkyy usein Yhdysvaltojen bestseller-listoilla, ja hän on tullut tunnetuksi erityisesti hengellisistä kirjoistaan. Lamott on myös kirjoittamisen opettaja ja hän asuu Pohjois-Kaliforniassa Yhdysvalloissa. Hänen teoksiaan ei ole aiemmin suomennettu. Teokseen on laatinut esipuheen Jaakko Heinimäki. Teoksen on suomentanut Jonna Nisu.

Hetkien kirja perustuu katolisen munkin Thomas Mertonin teksteille, joista on koottu rukouksia aamua, päivää, iltaa ja yötä varten. Kirja uudistaa hetkipalvelusten perinnettä, sillä rukoukset ovat Raamatun sijaan peräisin Mertonin kynästä. Lisäksi rukouksien kellonajalla ei ole merkitystä, vaan lukijaa kannustetaan rukoilemaan oman elämänrytminsä mukaisesti. Pääasia ei ole kuitenkaan muuttunut: tekstit kannustavat edelleen etsimään yhteyttä Jumalaan hiljentymisen avulla. Tekstit on koonnut Mertonin ajattelun asiantuntija Kathleen Deignan.

Thomas Merton (1915–1968) oli katolinen munkki, runoilija, kirjailija ja rauhanaktivisti. Basam Books on aikaisemmin julkaissut Mertonilta teoksen Hiljainen elämä – Thomas Mertonin päiväkirjat (2005). Jaakko Heinimäki on kirjoittanut kirjaan esipuheen. Teoksen on kääntänyt Leena Saikkonen.

Arvostelukappaleet: anna.ulvinen@basambooks.fi.

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.