Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Vapaalaskun SM-kisat laskettiin upealla mäellä

Vapaalaskun SM-kisat laskettiin upealla mäellä

Julkaistu: 05.04.2015 klo 15:38
Julkaisija: Lumilautaliitto

Tamokdalenissa Pohjois-Norjassa laskettiin pääsiäislauantaina Suomen Lumilautaliiton ja Cohkkan yhteistyössä järjestämät vapaalaskun SM-kisat. Kisaan otti osaa 18 miestä ja kolme naista. Muun muassa legendaariset laskijat Joni MalmiHeppu Pentti ja Ile Eronen olivat kisassa mukana, kuten myös crossin maailmancupia laskeva, A-maajoukkueen Jussi Taka.

Kisan voittoon laski miehissä erittäin kokenut, 90-luvlta lähtien halfpipe-, pujottelu- ja crossikisoja laskenut Mikko Wendelin pisteillä 219. Naisten kisan ykköseksi laski Jenni Fisk pistein 188.

- Jollain ihmeen tavalla onnistuin voittamaan, josta olin varsin hämmentynyt. Tietysti oli suunnitelma laskusta ja yritin selvitä siististi alas ja lähtökohtaisesti olin jatkuvasti siellä missä pitikin, mutta siellä tuli noin 5-10 droppia enemmän kuin olin laskenut. Se oli vähän semmoista selviytymistaistelua. Voittoa en missään nimessä odottanut. Nämä olivat mun ensimmäiset viralliset vapaalaskukisat, ja aivan älyttömän mukavat kisat olivat. Ehdottomasti kannattaa lähteä näihin mukaan. Rennot kisat ja rinne oli aivan huikea - siellä oli kaikki mitä vapaalaskulta voi vaatia, miesten sarjan voittaja Mikko Wendelin kertoo.

- Seinä oli ihan mahtava, ja laskeminen oli ihan täydellistä. Yleisesti todella mukava tapahtuma, toivottavasti ensi vuonna tyttöjäkin olisi enemmän. Vähän painoi edelliset päivät jaloissa, mutta kivaa oli. Ehdottomasti kannattaa muidenkin tyttöjen lähteä, ei tämä oikeastaan mitään vaadi. Jos vähänkin on semmoinen ajatus että voisi tulla, niin ehdottomasti kannattaa, Ppari kertaa aiemmin olen freeridekisoja Euroopassa laskenut, SM-vapaalaskukisojen ensikertalainen Jenni Fisk kommentoi.

Kisapaikaksi valikoitui Blåbaerfjelletiltä seinä, jota päätuomari Jarkko Henttosen mukaan ei ole aiemmin laskettu:

- Tätä mestaa ei olla koskaan laskettu ollenkaan, eli siellä tuli paljon ensilaskuja ja ensidroppeja. Mäki oli kiitettävän iso ja korkeuseroa kiitettävästi eli noin 650 metriä. Ei Freeride World Tourillakaan noin isoja mäkiä lasketa. Mäki ei ollut kovin jyrkkä ole, noin 30-35-asteista. Lumi ei mitään parasta ollut ja näkyvyys oli melko huono, mutta silti taso oli hyvä ja olosuhteet mainiot. Jos olisi ollut parempi näkyvyys niin oltaisiin nähty vielä parempaa laskemista. Kiva oli nähdä kovia laskijoita mukana, Henttonen kommentoi.

Myös Valley of Finns -nimellä kutsutussa Tamokdalenissa ovat olosuhteet edelleen loistavat.

Tulokset miehet

Tulokset naiset

lasten ja nuorten vastuuvalmentaja Jussi Räsänen, puh. 040 167 0110 / email. jussi.rasanen@fsa.fi

Lumilautaliiton mediapankki:

Suomen Lumilautaliitto