Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Suomi suosikkina joukkuevoimistelun maailmancupiin

Suomen Voimisteluliitto

Suomi suosikkina joukkuevoimistelun maailmancupiin

Julkaistu: 26.11.2015 klo 12:21
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

Uusi joukkuevoimistelun maailmancupin kausi käynnistyy tulevana viikonloppuna Budapestissä, Unkarissa. Suomen lähtökohdat kauteen ovat moneen vuoteen poikkeukselliset; kilpailuihin lähdetään hallitsevana maailmanmestarina.

Suomea edustaa kilpailussa neljä joukkuetta, Tampereen Voimistelijoiden hallitseva maailmanmestarijoukkue ja viime kauden maailmancupissa hopeaa voittanut Minetit, MM-kilpailuissa ja maailmancupissa neljänneksi voimistellut Olarin Voimistelijoiden OVO Team sekä lokakuun karsinnoista paikkansa Budapestiin voimistelleet Pakilan Voimistelijoiden Gloria ja Vantaan Voimisteluseuran Team Vantaa.

− Kausi käynnistyy mielenkiintoisesta tilanteesta. Joukkueilla on uusitut ohjelmat ja hieman uudistuneet kokoonpanot. Joukkueet ovat vahvistuneet ja niihin on noussut juniorijoukkueista uusia voimistelijoita, kertoo joukkuevoimistelun lajipäällikkö Susanna Porola.

Ensimmäisessä osakilpailussa ovat mukana kaikki Venäjän joukkueet, mm. MM-hopealle voimistellut Expressia ja vuosia lajia hallinnut Madonna. Kärkijoukkueista ainoastaan MM-pronssille yltänyt Bulgarian maajoukkue ei osallistu kilpailuun. Kärkijoukkueista myös Viron Janika Sunshine on lopettanut ja tilalle on noussut juniorijoukkueista Perfetto.

EM-kilpailut ensimmäistä kertaa lajin historiassa

Maailmancupin avauskilpailun jälkeen kansainvälinen kausi jatkuu helmikuun 13.-14. lajin ensimmäisillä Euroopan mestaruuskilpailuilla, jotka voimistellaan Tartossa perinteisen Miss Valentine –kilpailun yhteydessä.

Maailmancupin toinen osakilpailu järjestetään Suomessa, Espoossa 19.-20.3. Kolmas osakilpailu voimistellaan huhtikuussa Sofiassa ja kauden päättävä neljäs osakilpailu toukokuussa Barcelonassa.

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki