Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Suomi johtoasemista EM-kilpailujen huomiseen finaaliin

Suomen Voimisteluliitto

Suomi johtoasemista EM-kilpailujen huomiseen finaaliin

Julkaistu: 13.02.2016 klo 16:15
Julkaisija: Suomen Voimisteluliitto

Joukkuevoimistelun ensimmäiset EM-kilpailut käynnistyivät tänään lauantaina 13.2. Tarttossa, Virossa. Suomen joukkueet tavoittelevat kilpailuista mestaruusmitaleita sekä junioreiden että naisten sarjassa.

Ensimmäisen päivän jälkeen tilanne suomalaisten kannalta on upea: naisten kilpailua johtaa hallitseva maailmanmestari Tampereen Voimistelijoiden Minetit huippupisteillä 18.50. Suomalaisista Ovo Team (Olarin Voimistelijat) on kiinni pronssissa (pisteillä 18.20). Venäläiset hätyyttelevät tuttuun tapaan Suomen joukkueita. Expressia on ensimmäisen päivän jälkeen toisena pistein 18.45 ja Madonna neljäntenä (18.15).

- "Jännittävämmäksi ei voi ensimmäisten EM-kilpailujen finaali mennä. Suomalaisten osalta hieno päivä, pientä parannettavaa onneksi jää vielä huomiselle. Sillä tässä mennään taas jo tutulla kaavalla. Minetit ja Ovo Team ovat aikaisemminkin ratkoneet arvokisamitaleita tällä samalla 0.05 pisteen erolla Venäjän joukkueiden kanssa, kuin mihin tämä päivä päättyi", Veera Kainulainen, joukkuevoimistelun päävalmentaja. kommentoi suomalaisten suorituksia onnistuneen päivän päätteeksi.

Lajin historian ensimmäisiin EM-kilpailuihin on ilmoittautunut yhteensä 33 joukkuetta. Naisten sarjassa kilpailee 16 joukkuetta 7 maasta. Junioreiden EM-kilpailuissa Suomi hätyyttelee mestaruutta myöskin 0.05 pisteen takaa-ajoasemasta.

Taustatietoa joukkuevoimistelusta ja suomalaisten menestyksestä

Joukkuevoimistelun sydän on suomalaisessa naisvoimistelussa. Lajin juuret löytyvät Suomesta, mutta lajin levittäytyessä ympäri maailmaa naisvoimistelusta on kasvanut vaativaa ja elämyksellistä kansainvälistä huippu-urheilua.

Suomi on voittanut joukkuevoimistelun MM-mestaruuden yhdeksän kertaa. Vuosina 2001, 2005, 2007, 2011, 2012, 2013 ja 2014 maailmanmestaruus on mennyt suomalaisten kilpailijoille, useimmiten Venäjälle.

Joukkuevoimistelun kehitys pähkinän kuoressa

1995 Suomi esitteli kansainväliselle voimisteluväelle uuden lajin, joukkuevoimistelun, Berliinin Gymnaestradassa. Päätettiin ryhtyä järjestämään kansainvälisiä kutsukilpailuja vuosittain.

1996 Ensimmäiset kansainväliset kutsukilpailu järjestettiin Suomessa, Helsingissä.

2000 Ensimmäiset joukkuevoimistelun MM-kilpailut Helsingissä. Voiton vei jyväskyläläinen Campuksen Koonto.

2003 Joukkuevoimistelun kansainvälinen liitto IFAGG perustetaan

2006 MM-kilpailut Tampereella SunSvoli-suurtapahtuman yhteydessä. MM-mestaruus tuli jälleen Suomeen, tällä kertaa Olarin Voimistelijoiden Dynamot-.joukkueelle. Kyseinen joukkue on voittanut suomalaisista joukkueista eniten MM-mestaruuksia (kultaa neljästi).

2013 MM-kilpailut Lahdessa, SunLahti-suurtapahtuman yhteydessä. MM-mestaruuden vei Venäjän Madonna-joukkue, jolle Suomen Ovo Team hävisi pienimmällä mahdollisella pistemäärällä, 0,05 pistettä.

2015 Suomi palaa lajin MM-mestariksi Tampereen Voimistelijoiden Minettien napatessa vain viiden sadasosapisteen erolla kullan Venäjän Expressialta

2016 Joukkuevoimistelun ensimmäiset EM-kilpailut Tartto, Viro. Suomalaisten kärkijoukkueiden, Tampereen Voimistelijoiden Minetit ja Olarin Voimistelijoiden Ovo Team, pahimmat haastajat ovat Venäjän Expressia ja Madonna.

2017 Joukkuevoimistelun MM-kilpailut Helsingissä 26.–28.5.2017

Lisätietoa:

joukkuevoimistelun lajipäällikkö Susanna Porola, p. 040 570 3090

Suomen Voimisteluliitto on yksi Suomen suurimmista lajiliitoista, ja suurin tyttöjen ja naisten liikuttaja. Suomessa järjestetään kilpailutoimintaa kahdeksassa eri voimistelulajissa: akrobatiavoimistelussa, joukkuevoimistelussa, kilpa-aerobicissa, miesten telinevoimistelussa, naisten telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, TeamGymissä sekä trampoliinivoimistelussa. Jäsenseuroissa järjestetään toimintaa harrasteliikunnasta huippuvoimisteluun.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki