Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Scandinavia Cup Falunissa viikonloppuna tarjoaa näytönpaikkoja useammalle

Maastohiihto

Scandinavia Cup Falunissa viikonloppuna tarjoaa näytönpaikkoja useammalle

Julkaistu: 08.01.2015 klo 18:59
Julkaisija: Maastohiihto

Viikonloppuna käydään mielenkiintoisia hiihtotapahtumia muuallakin kuin Tour De Skin huipentavissa Val di Fiemmen osakilpailuissa. Ruotsin Falunissa MM-hiihtojen maisemissa hiihdetään Scandinavia Cupin kilpailuja, joiden taso nousee tänä vuonna korkeaksi. Niin Ruotsilla, Norjalla kuin Suomellakin on kisoissa kovat joukkueet. Samalla kisat ovat Falunin MM-esikisat.

Miehistä mukana ovat B-maajoukkueen Antti Ojansivu ja Ristomatti Hakola sekä nuorten maajoukkueen Joni Mäki ja Lauri Vuorinen ryyditettynä kovalla nipulla A-maajoukkueesta: Toni Ketelä, Martti Jylhä, Juho Mikkonen, Matias Strandvall, Ari Luusua, Anssi Pentsinen ja Matti Heikkinen. Mukana on siis erityisen kova sprintterinippu, joiden päämatkana on lauantaina hiihdettävä sprintti.

Naisissa listaus ei näytä myöskään hullummalta. Leena Nurmi, Susanna Saapunki ja Katri Lylynperä saavat seuraa A-maajoukkueen Mona-Lisa Malvalehdosta ja Riitta-Liisa Roposesta.

"Sprinttereille tämä on todella tärkeä tapahtuma. Scandinavia Cupin merkitys on tänä vuonna muutenkin iso. Lähes kaikki parhaat ovat mukana, joten siinä pystyy katsomaan missä mennään tällä hetkellä, 41 päivää ennen MM-hiihtojen alkamista. Kilpailu hiihdetään lisäksi samalla ladulla kuin MM-kisoissakin", selvittää valmentaja Eero Hietanen.

Osanotto eri matkoille tulee olemaan suurta. Perjantaina hiihdettävään miesten vapaan hiihtotavan 10 kilometrin hiihtoon osallistuu 219 kilpailijaa. Naisissa mukana on 97 hiihtäjää.

"Pääsemme hiihtämään ihan hyvissä olosuhteissa. Ladulla on tykkilumi, mutta kaikki ei Falunissa ole vielä valmista jos ajattelee kisojen näkökulmasta", Hietanen kommentoi.

Mainittujen matkojen lisäksi Falunissa on ohjelmassa sunnuntaina käytävät yhdistelmähiihdot. Laaja kattaus ja iso näytönpaikka, mutta valmentaja Hietanen toppuuttelee paineita.

"Tiedossa ovat hyvin ne haasteet, mitkä Tourilla ovat hiihtäjiä vaivanneet. On aina ikävää kun terveysvaivat alkavat iskeä tuollaisella kiertueella, niille ei oikein voi mitään."