Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Nälkää on ja tahtoa riittää - kamppailulaji taidon maajoukkue lähtee hakemaan lajin ykköstilaa Euroopassa

Suomen Taido

Julkaistu: 29.07.2015 klo 13:39
Julkaisija: Suomen Taido

Suomen taidomaajoukkue lähtee tavoittelemaan lajin ykköstilaa Euroopassa, kun Ruotsissa järjestetään lajin yksilö- ja joukkuelajien EM-kilpailut 8.8. Suomea edustaa joukkue, jossa on kymmenen naista ja kuusi miestä. Taidossa kilpaillaan naisten ja miesten yksilö- ja joukkueliikesarjassa eli hokeissa, henkilökohtaisessa ja joukkueottelussa eli jissenissä sekä ennalta suunnitellussa näytösottelussa, tenkaissa. Suomen taidomaajoukkueen päävalmentaja Aki Peltolalla on itsellään takana pitkä maajoukkuetaival, mutta nyt hän toimii ensimmäistä kertaa maajoukkueen luotsina. Päävalmentaja odottaa kilpailuja luottavaisin ja odottavaisin mielin:

- Valmistautuminen kisoihin on mennyt suunnitelman mukaisesti. Urheilijat ovat pysyneet ehjänä eikä mitään suuria muutoksia ole tarvinnut tehdä. Tämä kertoo hyvästä valmistautumisesta ja pohjasta mikä on rakennettu jo aikaisemmin. Urheilijat ovat käyneet läpi kausityyppisen harjoitusjakson nyt kevään ja kesän aikana. Painopiste on ollut kestävyydessä sekä nopeudessa. Tästä eteenpäin harjoitukset selvästi kevenevät ja urheilijat keskittyvät palautumiseen sekä nopeuden herättelyyn.

Ensimmäistä joukkuettaan arvokilpailuihin luotsaava Peltola kertoo urheilijoiden kehityskaaren seuraamisen olleen palkitsevaa. Päävalmentajalla onkin nälkäinen ja nuori joukkue.

- Kyllä tällä hetkellä mitalinnälkä on kaikilla! Jos joku muu kuin suomalainen haluaa kisoista jonkun mitalin saada, niin joutuu kyllä taistelemaan kivikkoisen tien läpi. Nälkää on ja tahtoa riittää.

Tämän vahvistaa Järvenpään Taidoa edustava Antti Peltonen, jonka tavoitteena on kirkastaa vuoden 2011 miesten ottelun EM-pronssi Ruotsissa käytävissä kilpailuissa kullaksi:

- Henkilökohtainen tavoitteeni Ruotsin kisoissa on voittaa ottelun Euroopan mestaruus. Tällä hetkellä fiilis on todella hyvä ja luottavainen. Tämä vuosi on menty pitkälti treenaamisen ehdoilla joten onnistuminen ei ainakaan jää valmistautumisesta kiinni. Olen päässyt harjoittelemaan hyvin ja kehitystä on tapahtunut reilusti. Uskon, että vahvuuteni taidokana ottelussa on ulottuvuus ja hyvä peruskestävyys. Yleisesti sanoisin vahvuuksiini kuuluvan valtavan voitontahdon sekä halun jatkuvasti kehittyä yhä paremmaksi.

Yliopiston Taidoa edustavan Katja Anoschkinin edistys on ollut huimaa. Ensimmäisiin taidon arvokilpailuihin tähtäävä nainen voitti keväällä ensimmäisen SM-kultansa hokeissa ja saavutti ottelussa pronssia. Tavoitteet on asetettu korkealle.

- Odotan ensimmäisiä taidon arvokilpailuitani hyvällä mielellä. Minulla on taustaa useasta eri lajista ja olin jo päättänyt jättää aktiivisen kilpaurheilu-uran taakseni. Löysin kuitenkin taidon kautta uudelleen kilpailemisen ilon. Nautin haasteesta ja jännityksestä, jonka jokainen kilpailu ja siihen valmistautuminen tuottaa. Tavoitteenani on edetä mitaliotteluihin sekä ottelussa että hokeissa.

Keravalainen Essi Pelttari oli Helsingissä vuonna 2013 pidetyissä MM-kilpailuissa Suomen ainoa yksilölajien tuplamitalisti ja menestynein suomalaistaidoka. Hän taisteli itsensä hokei-hopean lisäksi jissenissä pronssille. Pelttari odottaa kilpailuja jännittynein mielin:

- Omassa suorituksessa on vielä voitettavana omia pelkoja, mikä luo tällä hetkellä kovimmat paineet. Tietysti pettymys on suurempi, jos menestystä ei tule tai oma suoritus tuntuu MM-kisasuoritusta heikommalta, mutta suhtaudun joka kisaan omana haasteenaan enkä ainakaan tunnista ottavani aiemmasta menestyksestä erityisiä paineita. Tavoitteena olisi tietenkin saavuttaa samanlainen flow ja itseluottamus, mikä löytyi MM-kilpailuissa ja tähän loppuhetken valmistautumisenikin tähtää. Henkinen valmentautuminen kulkee nyt loppumetreillä vahvasti fyysisen treenin rinnalla.

Henkilökohtaista mitalia EM-mittelöistä tavoittelemaan lähtevä Tampereen Taidoa edustava Jere Tuulkari näkee jo pidemmällekin:

- Suomalainen taido hätistelee ykkösmaa Japanin kintereillä. Jos suomalaiset kehittyvät tällä tahdilla, saavutamme japanilaiset jo seuraavissa MM-kilpailuissa 2017.

---

Suomen Taido muodostaa taidon lajikollegion Suomen Karateliitto ry:ssä. Taidon lajikollegio toimii kaikkien suomalaisten taidoseurojen yhdyssiteenä sekä lajin edunvalvojana Suomessa.

Taido on vauhdikas budolaji,  johon kolmiulotteisuus tuo näyttävyyttä ja vaikeutta. Taido on puolikontaktilaji, jossa ei ole painoluokkia. Laji antaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen itsensä kehittämiseen aina huippu-urheilutasolle asti. Suomi on Japanin jälkeen menestynein maa kansainvälisissä arvokilpailuissa. Taidoa harrastetaan Japanin lisäksi läntisessä Euroopassa, Yhdysvalloissa ja Australiassa. Lajin alkeiskurssit pyörähtävät käyntiin elo-syyskuussa ympäri Suomen.

Kilpailulajien esittely

Jissen eli ottelu https://www.youtube.com/watch?v=9qAAGHUPvdg

Hokei eli liikesarja https://www.youtube.com/watch?v=P7K0Ku9cxXE

Dantai hokei eli Joukkueliikesarja https://www.youtube.com/watch?v=KFVYGR0xhpw