Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Marja Putkisto – Kehonhallinnan pioneeri ja näkijä 30 vuotta hyvää ryhtiä ja liikkumisen vapautta

Method Putkisto

Julkaistu: 22.02.2016 klo 10:52
Julkaisija: Method Putkisto

Marja Putkisto viettää 30-vuotisen työuransa juhlaa kurssikiertueen merkeissä vieraillen Method Putkisto -ohjaajien paikkakunnilla ja MP Studioilla läpi Suomen.

Marja on Method Putkiston kehittäjä, kehon- ja liikkeenhallinnan asiantuntija, kouluttaja,tuottaja, kirjailija, MP Instituutin perustaja ja MP brändin takana oleva luova voima. Hän on julkaissut metodeistaan 13 kirjaa ja uuden tammikuussa 2017. Marja toimii Method Putkisto Finland Oy:n ja MP Instituutin johtajana sekä Suomessa että Iso-Britanniassa. Vuonna 2011 ja 2012 Marja nimettiin Britannian viiden parhaan kehonhallinnan asiantuntijan joukkoon (H&B).

Marja toimii työhyvinvoinnin asiantuntijana Suomen yritysjohdolle, mm. Vanajanlinna Group Sportness -hyvinvointipalvelukonseptin motivaattorina ja Valo Ry:n/Olympiakomitean Energianpuolustuskurssilla kouluttajana. Genevessä ja Lontoossa Marja ohjaa Suomen lähetystölle ’Itsenäinen Suomi ryhdikkääksi’ -kehonhallintaohjelman. Hän on kutsuvieraana Pariisissa ja Appi/fysiopilates kongressissa Lontoossa aiheenaan ’Method Putkisto – be free to move!’ -konsepti.

MP on tullut suosituksi vartalon mallia ja muotoa vahvasti muokkaavana harjoitteluna

Kansainvälisen maineen saavuttanut menetelmä tunnetaan tuhansien käyttäjien positiivisista tuloksista. Method Putkisto tukee ihmisen ryhtiä, toiminnallisuutta ja hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. Vuodesta 2012 huippu-urheiluvalmennus on käyttänyt menetelmää urheilijoiden kehonhuoltoon ja vammojen ehkäisyyn (Jokerit, Olarin Voimistelijoiden edustusjoukkue OVO Team). `Käytän MP-menetelmää päivittäin’ -Jarmo Koivisto, Jokerit, fysiikkavalmentaja.

Method Putkiston ydin on MP dynaaminen syvävenyttelytekniikka, joka pidentää tarkasti kehon lyhyet ja kireät lihakset ja kohottaa ryhdin sen optimiasentoon. Alati uudistuvassa ja kehittyvässä MP-menetelmässä on viisi erikoisohjelmaa: MP Original/Dynaaminen Syvävenyttely, MP Pilates, MP Huippuliikkuja, MP Kevytohjelma ja MP 3D Luonnollinen Kasvoklinikka.

MP lajit etenevät loogisesti kohti kehon optimitasapainoa. MP Syvähengitysharjoitteet lisäävät pallean kimmovoimaa, pidentävät vyötärölinjaa ja nostavat rintakehän sen oikeaan kannatukseen. MP Pilates ja MP Syväjumppaharjoitteet vahvistavat ryhtiä ylläpitävät lihakset, MP huippuliikkuja opettaa selkärangan liikkeiden tarkkaa hallintaa, MP3D Luonnollinen Kasvoklinikka keskittyy ylävartalon asennon ja kasvojen lihasten tasapainoon, ja MP Kevytohjelma palauttaa rasittuneen kehon sekä poistaa turvotuksia.

MP arvostaa luonnollista liikettä, joka saavutetaan oman kehon painoa, hengitystä ja luonnollisia vastuksia hyväksikäyttäen. Se lähestyy ihmiskehon mahdollisuuksia liikkeen perusteiden, biomekaniikan, fysiologian ja mielen kautta ’sisältä ulospäin’ (MP on ajattelua vaativa kolmiulotteinen harjoittelusysteemi).’Näistä mieli on se, jonka kautta voimme vaikuttaa kehoomme vahvimmin’’, sanoo Marja.  MP antaa työkalut itsenäiseen kehon linjausta korjaavaan toimintaan ja oikein käytettynä siirtyy  lihasmuistiin (neurologinen muutos). Tulokset näykyvät parantuneesta ryhdistä, tasapainosta, ketteryydestä, estetiikasta  - ja loppukädessä siitä, että ihminen voi liikkua vapaasti läpi koko elämän.

Taustaa

Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaajaksi kouluttaudutaan Method Putkisto Instituutissa, jossa käynnistyy vuosittain kolmesta neljään runsaan vuoden kestävää koulutusohjelmaa. Koulutuspaikkana toimii Kisakallion Urheiluopisto.

Nuorena Marja diagnosoitiin tuki- ja liikuntaelinsairaaksi

1980-luvulla lääkäri vahvisti Marjalle, että kaikki urheilu ja tanssi on poissuljettu. Tänään maailmanlaajuisesti tunnetun Method Putkiston on sanottu olevan ainutlaatuinen suomalainen terveyden ja hyvinvoinnin brändi. Kirjoja ja videoita/DVD:tä on myyty yli 400 000. Vuonna 1993 perustettu Method Putkisto Finland/MP Instituutti on jakanut lähes 1000 todistusta, lisensoituja ohjaajia on noin sata ja Method Putkisto Studioita seitsemän. Tätä kautta Method Putkisto on vahvasti vaikuttanut suoraan tai välillisesti Suomessa kehonhallintaan ja venyttelyyn erikoistuneisiin kouluihin, tahoihin ja ohjaajiin. Method Putkisto Instituutti on Suomen ensimmäinen pilates-ohjaajia kouluttanut koulu. Suomen ensimmäiset Method Putkisto -ohjaajat valmistuivat 1998 ja MP Pilates -ohjaajat vuonna 2000. He kaikki toimivat tänään MP Instituutin kouluttajina. Marja Putkisto asuu ja työskentelee Lontoossa ja käy säännöllisesti Suomessa kouluttamassa ohjaajia ja pitämässä yleisökursseja sekä luennoi ympäri maailmaa.

Method Putkistosta sanottua:

Professori Esko Mälkiä toteaa seuraavasti: ”Method Putkisto -metodi perustuu systemaattisiin, oman kehon ehdoilla eteneviin ja hyvin koulutettujen ohjaajien opastuksella tehtäviin harjoituksiin. Harjoitukset edistävät yksilöllisesti ihmisen mekaanisen ja fysiologisen rakenteen mahdollistamaa liikkumiskykyä muokaten samalla jokaisen omaa rakennetta kohti yksilöllistä ihannetta. Harjoittelu perustuu erityisesti kehon keskeisten syvien kudosten luoman perustan vahvistamiseen ja liikkumiskyvylle olennaisten lihas-, jänne- ja nivelrakenteiden sekä niiden säätelyn kehittämiseen toiminnallisesti mielekkäissä asennoissa ja liikkeissä.’’

"Method Putkisto – yltää yli pilateksen" H&Q

"Laadukas Method Putkisto kehon- ja liikkeenhallinnan systeemi nuorentaa. Suosittelemme menetelmää kaikille oopperalaulajista golfpelaajiin. Menetelmä tekee ihmeitä jännittyneille, epätasapainoisille ja jäykille kehoille. Method Putkiston tehokkuus toimii niin ulkoisesti kuin sisäisestikin." The Times 15.1.2014.

Marja Putkisto on tehnyt suunnattoman arvokkaan elämäntyön luodessaan liikkeenhallinnan perusteiden ohjaamiseen toimivan menetelmän’’. Professori Mälkiä

30-vuotiskiertueen aikataulu 2016varaamme oikeuden muutoksiin

Helmikuu – la-su 27.-28.02. Joogafestivaalit, Helsinki

Maaliskuu – pe 11.03. Helsinki