Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Maailman nopein ralli Jyväskylässä vauhdittaa MM-täytteistä moottoriurheiluviikonloppua

Moottoriurheilu.tv

Julkaistu: 28.07.2016 klo 14:01
Julkaisija: Moottoriurheilu.tv

Hyvä median edustaja,

Tämä on AKK-Motorsport ry:n sekä Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen koonti viikonlopun moottoriurheilutapahtumista. Kaikki Moottoriurheilu.tv:n artikkelit ovat vapaasti käytettävissänne heti niiden julkistamisen jälkeen. Päivitämme sivua jatkuvasti emmekä näin ollen erikseen ilmoita uusista artikkeleista median edustajille.

*****************************************************************************************************

Jari-Matti Latvala hakee kolmatta perättäistä Neste Rallin voittoa. Kuva Victor Engström/Red Bull Content Pool.

Tänä viikonloppuna Suomen liput heiluvat Keski-Suomen metsissä Jyväskylän MM-rallin tarjotessa huimaa kamppailua sorateiden kuninkuudesta. Jari-Matti Latvala on hakemassa kolmatta perättäistä Neste Ralli -voittoaan, lähtölistalla on yhteensä 23 suomalaiskuskia. MM-taistoa nähdään WRC:n lisäksi myös F1:ssä, motocrossissa, maaradassa, endurossa sekä motocrossin sivuvaunuluokassa. Supermotoon kukitetaan uusi Suomen mestari ja Suomen Cup-pisteitä metsästetään MiniGP:ssä.

Supermoton S1-luokan SM-avauksen podiumille nousivat Sami Salstola, Patrick Pals ja Kalle Toronen. Kuva: Christa LuotoSami Salstola, Patrick Pals ja Kalle Toronen ovat hallinneet tämän kauden supermoton SM-sarjaa. Kuva: Christa Luoto

SUPERMOTON SUOMEN MESTARIT KUKITETAAN IISALMESSA

Supermotossa luvassa on erittäin jännittävä SM-kauden päätös, kun sarjaa johtaa ennen viikonlopun Iisalmen finaalia virolainen Patrick Pals 127 pisteellä. Kaukana ei kuitenkaan ole edellisvuosien Suomen mestarit Kalle Toronen (123 pistettä) ja Sami Salstola (119 pistettä).

Suomen Cupin Open-luokka johtaa parhaillaan IMK:n Ilkka Kaskinen 133 pisteellä, toisena on LosMK:n Tommi Suomi 129 pisteellä ja kolmatta sijaa pitää Y-SMK:n Otto Lappalainen 121 pisteellä.

Iisalmessa ajetaan myös kansallisina luokkina Minisupermoto ja Street.

31.07. Supermoto SM, Suomen Cup S1, Open, Minisupermoto, Street, Iisalmi
Ajoharjoittelurata+motocrossrata, Sonkajärventie 114, 74120 Iisalmi

Minimoto Racing

IMATRA ISÄNNÖI KAUDEN TOISEKSI VIIMEISTÄ MINIGP-SARJAN SUOMEN CUPIN OSAKILPAILUA

MiniGP-sarjan Suomen Cup -kausi alkaa kääntyä loppusuoralle, kun vuorossa on kuudes ja samalla toiseksi viimeinen osakilpailu, joka ajetaan tulevana viikonloppuna Imatran Saarlammen kartingradalla. Viikonlopun aikana kisataan myös kansalliset luokat Junior A+B, MiniSupermoto: Stock, Sport, Open.

Ennakkosuosikkina viikonlopun Suomen Cupin koitokseen lähtee kotiradallaan kisaava Imatran moottorikerhon Akseli Putkonen, joka myös johtaa sarjaa 202 pisteellä. Toisena olevalla TMK:n Niko Lehtirannalla on kasassa 182 pistettä ja kolmatta sijaa pitävällä Imatran Moottorikerhon Lenni Klemetillä on 176 pistettä.

Lisätietoa ja aikataulu: Moottoriurheilu.tv/minigpn-suomen-cupin-pisteista-taistellaan-imatralla

31.07. Road Racing, Suomen Cup, Kansallinen, Minimoto, Imatra
Imatra, Saarlampi kartingrata
Karjalantie 777, 55800 Imatra, sijaitsee valtatie 6:n ja kantatie 62:n risteyksessä

MM-KILPAILUT

Jari-Matti Latvala, Jyväskylän MM-ralli testit 2016. Kuva Jaanus Ree.Jari-Matti Latvala, Jyväskylän MM-ralli testit 2016. Kuva Jaanus Ree.

JYVÄSKYLÄN MM-RALLI UUDISTUNEELLE REITILLE

Jyväskylän MM-ralli, Neste Ralli tarjoaa huimaa kamppailua aina torstai-illasta sunnuntaille. Mukana on 20 WRC-menopeliä, yhteensä 79 autokuntaa, joista suomalaiskuljettajia on 23. Jari-Matti Latvala on hakemassa Jyväskylästä triplaa. Tie voittoon ei kuitenkaan tule olemaan helppo, mutta Latvalan hyvin alkanut Ruuhimäen testierikoiskoe antoi hyvän sykäyksen ralliviikonlopulle.

Lisätiedot, tulokset, aikataulut:
www.nesterallyfinland.fi
www.wrc.com

Suomen MM-rallin lähetykset Nelosella ja Ruutu+:ssa:
Su 24.7. klo 10.30 Ennakko
To 28.7. klo 19.45 Ennakkotunnelmia (vain Ruutu+:ssa)
To 28.7. klo 20.00 LIVE: Harju 1
Pe 29.7. klo 20.15 Ennakkotunnelmia (vain Ruutu+:ssa)
Pe 29.7. klo 20.30 LIVE: Harju 2
Pe 29.7. klo 23.20 Perjantain parhaat
La 30.7. klo 22.50 Lauantain parhaat
Su 31.7. klo 10.30 LIVE: Rallistudio
Su 31.7. klo 12.30 LIVE: Rallistudio (vain Ruutu+:ssa)
Su 31.7. klo 13.00 LIVE: Power Stage
Su 31.7. klo 23.10 Sunnuntain parhaat
Su 7.8.  klo 10.30 Suomen MM-ralli Extra

TImo Paavilainen Kuva: Nita KorhonenTimo Paavilainen. Kuva: Nita Korhonen

PAAVILAINEN LEGENDAARISESSA JAPANIN 8 TUNNIN KOITOKSESSA

Japanin Suzuka isännöi kauden kolmatta Endurancen MM-osakilpailua. Suomen Timo Paavilainen valmistautuu parhaillaan haastavaan koitokseen Suzukan varikolla.

39:s Suzukan legendaarinen kahdeksan tunnin kilpailu on tunnetusti keliolosuhteiltaan erittäin haastava, kun kuumuus ja kosteus vaivaavat kuljettajia. Suomen Timo Paavilainen osallistuu kilpailuun tiiminsä Motobox Kremerin kanssa nyt kolmatta kertaa ja tavoittelee pääsyä top-30-joukkoon yli 70 joukkueen haastavassa koitoksessa.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/paavilainen-pitaa-suomen-vareja-ylla-japanin-8-tunnin-koitoksessa

31.07. Road Racing, MM, Endurance, Japani, Suzuka

Hungaroring, Budapest, Hungary. Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes. Kuva Sam Bloxham/WilliamsHungaroring, Budapest, Unkari. Felipe Massa, Williams FW38 Mercedes. Kuva Sam Bloxham/Williams

FORMULA 1 -SIRKUS SIIRTYY SAKSAAN

F1-kauden kahdestoista osakilpailu ajetaan viikonloppuna Saksassa Hockenheimin legendaarisella moottoriradalla. Ferrari on onnistunut ottamaan radalla MM-pisteitä joka vuosi sitten vuoden 1987 jälkeen. Italialaistallin Kimi Räikkönen on ollut Hockenheimissa parhaimmillaan kolmas, Williamsin Valtteri Bottas oli vuonna 2014 toinen.

Lisätiedot:
www.formula1.com

Viikonlopun lähetysajat tästä: http://www.mtv.fi/sport/f1/ohjelmatiedot

Max Naglilla ja Antti Pyrhösellä on yhteinen tavoite: saada saksalaiskuljettaja top-kolmoseen loppukaudesta. Kuva: Nita KorhonenMax Naglilla ja Antti Pyrhösellä on yhteinen tavoite: saada saksalaiskuljettaja pysymään top-kolmosessa. Kuva: Nita Korhonen

ICE1TEAM TAVOITTELEE TOISTA TÄYSOSUMAA

Suomalaisjohdossa olevan Ice1Racing-tiimin saksalaiskuljettaja Max Nagl saavutti edellisessä motocrossin MM-osakilpailussa Tsekeissä kauden ensimmäisen totaalin ykköspaikan kahden erävoiton myötä. Samalla Antti Pyrhösen johtaman tiimin kuljettaja nousi MXGP-luokan MM-pisteissä kolmanneksi Tim Gajserin ja Antonio Cairolin taakse. Naglilla on enää 16 pistettä kakkospaikkaan, mutta Romain Febvre vaanii vain kolmen pisteen päässä.

Belgian Lommelissa viikonloppuna ajettava osakilpailu on kauden neljästoista MM-osakilpailu, jonka jälkeen edessä on vielä kuusi osakilpailua.

Suomen Valtteri Malin on MXGP-luokan sijalla 50.
Lommelissa ajetaan myös EM-luokat EMX300, EMX250 (Jere Haavisto ja Miro Sihvonen), EMX125 (Kim Savaste ja Roni Kytönen) ja EMX150 (Emil Weckman).

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/iceone-tiimin-nagl-voittoon-tsekin-mm-kisassa/

31.07. Motocross, MM/EM, MXGP, MX2, EMX300, EMX250, EMX125, EMX150, Belgia, Lommel
Lisätietoa ja tulokset: www.mxgp.com

Riku ja Lari Kunnas kisaavat tulevana viikonloppuna Latvian Bauska Stelpessa. Kuva: Motolevel.comRiku ja Lari Kunnas kisaavat tulevana viikonloppuna Latvian Bauska Stelpessa. Kuva: Motolevel.com

KUNNAKSEN VELJEKSET TÄHTÄÄVÄT TOP-KYMPPIIN LATVIASSA

Riku ja Lari Kunnaksella on edessä  kauden neljänneksi viimeinen sivuvaunumotocrossin MM-osakilpailu, joka ajetaan Latvian Bauska Stelpessa. Veljeksiltä on lupa odottaa hyvää tulosta koitoksesta, sillä edellisessä osakilpailussa, joka ajettiin kaksi viikkoa sitten Saksassa, miehet sijoittuivat karsintaerässä oman ryhmän seitsemänneksi ja molemmissa kisaerissä tuloksena oli kolmastoista sija. Nyt kaksikko tähtääkin top-kymmeneen.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/kunnakset-top-kymmeneen-sivuvaunucrossin-mm-kisassa/

31.07. Motocross MM Sivuvaunut, Latvia, Bauska Stelpe

Jesse Mustonen on valmiina haastamaan muut Pohjoismaiset nuoret taiturit. Kuva Tomi Nevanperä.Jesse Mustonen. Kuva Tomi Nevanperä.

MUSTONEN MAARADAN MM-KOITOKSEEN RANSKAAN

Ranskan La Réolessa järjestetään viikonloppuna maaradan ja ruohoradan MM-Challenge-kilpailu. Suomen värejä kisassa pitää yllä Jesse Mustonen, joka taistelee sunnuntaina GP Challengessa paikasta ensivuoden MM-sarjaan.

31.07. Maarata + ruohorata, MM, Challenge, Ranska, La Réole

EM-KILPAILUT

30.-31.07. Enduro, EM, Latvia Ogre
28.-30.7.  Formula 3, FIA F3 Championship (Niko Kari)

KANSALLISET KILPAILUT

30.07. Motocross, Kansallinen, MX-Liiga Junior. Lappeenrannan MP
30.07. Speedway, Kansallinen, Kuusankoski – Muu Suomi, Kuusankosken MMK
30.07. Watercross, Kansallinen, Watercross alle 600, avoin lä-Lapin MK (Ivalo)
30.07. Drag Racing, Kansallinen, West Coast Street Cup (Pori)     SC Vaasa
30.07. Enduro, Näytösajo, KTM Freeride E Extreme Enduro, Turku (TSMU)
31.07. Motocross, Kansallinen, MX-Liiga + lisäluokat, Lappeenrannan MP
29.07. – 30.07. RALLI, Kansallinen,Vetomies 2016, Jyväskylä
30.07. Jokamiesluokka, Kansallinen, JM-Kalajoki, Isonkallion JM-rata
31.07. Jokamiehenluokka, Kansallinen,Maanrakennus Jm, Kokemäki
30.07.-31.07. Karting, Kansallinen + NEAP,  X30 Challenge Finland 2016, Ruuhimäki Circuit
31.07. Karting, Harjoituskilpailu, Länsi-Suomi Cup, Porin FK-rata

www.moottoriurheilu.tv kokoaa suomalaisen moottoriurheilun yhdelle alustalle.
www.facebook.com/moottoriurheilutv
Twitter.com/mutvsuomi #moottoriurheilutv

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä: Nita Korhonen +358 400 542 271, Anette Latva-Piikkilä +358 40 772 4124 tai media@moottoriurheilu.tv.

Moottoriurheilu Media Oy on AKK-Motorsport ry:n ja Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen yritys, jonka tiedotusportaalina toimii www.moottoriurheilu.tv. Taustatoimittajina toimivat Nita Korhonen ja Anette Latva-Piikkilä.