Etusivu » Tiedotteet » Urheilu » Kisakaupunki –yhteisön suosio ylitti odotukset - lahtelaisyritykset ja -yhteisöt lähdössä innolla rakentamaan kisailmiötä

Lahti 2017

Julkaistu: 25.01.2016 klo 14:51
Julkaisija: Lahti 2017

Yhteensä 26 Lahdessa toimivaa yritystä, oppilaitosta ja kulttuuritoimijaa on mukana rakentamassa kisatunnelmaa lahtelaisille ja kisaturisteille hiihdon MM-esikisojen aikaan helmikuussa. Vuoden 2017 MM-kisoihin tähtäävän Kisakaupunki-yhteisön pilottivaiheen suosio ylitti odotukset.

Kisakaupunki-yhteisön tavoitteena on elävöittää kaupunkia ja tuoda kisatapahtumat jokaisen lahtelaisen ja kisaturistin ulottuville. Kisakaupunki-yhteisö näkyy omalla ilmeellään virallisen Lahti2017-kisailmeen rinnalla.

- Tavoitteena on luoda aktiivinen, palveleva ja viihtyisä kaupunkiympäristö, jossa urheilujuhlan tunnelma ja yhteishenki näkyvät ja tuntuvat. Pilottivaiheen suosio osoittaa, että on valtava tilaus yhteiselle toimintamallille, jonka avulla voimme osoittaa olevamme ylpeitä ja iloisia kotikaupunkimme kisoista ja näyttää kaupungin parhaat puolet kisaturisteille.  Kysynnän vuoksi kasvatimme pilottivaiheessa mukanaolevien määrää suunnitellusta ja otamme jo nyt vastaan ilmoittautumisia MM-kisavuodeksi, kertoo Kisakaupunki-projektin koordinaattori Marjaana Keskitalo Lahti Regionilta.

Tämän vuoden pilottiprojektissa on mukana 26 yritystä ja yhteisöä, eikä enempää ilmoittautumisia valitettavasti enää voida ottaa vastaan. Vuonna 2017 suunnitelmissa on elävöittää kaupunkia mahdollisimman suurella joukolla, joten kaikki kiinnostuneet ovat silloin tervetulleita mukaan. Kisakaupunki-brändin ja kehitettävän toimintamallin on tarkoitus jäädä elämään ja käytettäväksi jatkossa muidenkin urheilun suurtapahtumien yhteydessä.

- Mukana oleville yrityksille ja yhteisöille Kisakaupunki tarjoaa mahdollisuuden osallistua kisailmiön rakentamiseen sekä tarjota tuotteitaan ja palvelujaan kisakävijöille. Etenkin MM-kisojen osalta talousvaikutukset alueelle tulevat olemaan merkittävät; viime talven Falunin MM-kisojen vieraat jättivät Taalainmaan alueelle yli 30 miljoonaa euroa, kertoo Keskitalo.

Liput liehumaan, kisaspesiaalit tarjolle ja somistuksella tunnelmaan

Lisäksi toimijat somistavat toimipaikkansa Kisakaupunki-materiaaleilla, joita ovat ikkunatarra, banderolli, Kisakaupunki-Suomi-lippuviirit, kansainvälinen lippusiima ja beach flag. Materiaalit tuotetaan keskitetysti ja materiaalin esillelaitosta ja kustannuksista vastaa kukin taho itse.

Somisteet ilmestyvät liikkeisiin ja näyteikkunoihin viikolla 6. Kisakaupunki näkyy kuitenkin jo 25.1.2016 lähtien, kun Aleksanterinkadun viiripaikoilla liehuvat rinnakkain Lahti2017- ja Kisakaupunki-liput.

Helmikuun alkupäivinä avataan kisakaupunki.fi-verkkosivut. Ne toimivat palveluportaalina, josta kisavieraiden ja lahtelaisten on helppo kisojen alla ja niiden aikana etsiä hyötyä, hupia, tekemistä ja kokemista. Kisakaupunki on läsnä myös sosiaalisessa mediassa aihetunnistein #kisakaupunki ja #enjoylahti.

Kisakaupunki-projekti lähti liikkeelle marraskuussa 2015 Lahti Regionin ja Lahti2017-organisaation voimin ja yhteistyössä Lahden kaupungin kanssa. Yritysten ja yhteisöjen verkostoa luomassa ja hanketta edistämässä työskentelee päätoiminen projektikoordinaattori. Käynnistämisvaiheen kuluihin ovat osallistuneet Lahti Region, Lahti Events ja Lahti Happens –hanke.

Faktoja: Mikä Kisakaupunki?

- Lahtelaisten yritysten, oppilaitosten ja yhteisöjen toimintamalli, jonka tavoitteena on elävöittää kaupunkia ja tuoda kisatapahtumat jokaisen lahtelaisen ja kisaturistin ulottuville

- MM-esikisojen pilottivaiheessa mukana 26 yritystä

- Yhteinen ilme, joka näkyy kaupungilla ja toimipaikoissa

- Jokainen Kisakaupunki-toimija toteuttaa jonkinlaisen kisaspesiaalin, esimerkiksi tuotteita, palveluita, tarjouksia, alennuksia tai ohjelmaa.

- kisakaupunki.fi-verkkosivusto kokoaa toimijat ja tarjonnan yhteen paikkaan kaupunkilaisille ja kisavieraille

- Sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #kisakaupunki ja #enjoylahti

- Kehitetään toimintamalli, joka on käytettävissä kaikkien suurtapahtumien yhteydessä

Kisakaupunki 2016 –toimijat:

Visitlahti-piste, Kauppakeskus Trio

R-kioski, Kauppakeskus Trio

Paperikuu

Liitteenä kisakaupunki-logo käytettäväksi tiedotteen yhteydessä.

Lisätiedot:
Kisakaupunkikoordinaattori Marjaana Keskitalo